Hej!
Först måste jag säga att jag bor i Schweiz och inte alls kan prata eller skriva svenska särskilt bra. Min Papa är svensk och därför är vi ofta på semester i bohuslän. För två år sen har jag börjat att plocka lite svamp där och jag tyckte det var mycket interessant, därför det var helt andra svampar (många Leccinum och Hygrocybe-arter) än jag brukar hitta i Schweiz. Jag har tagit några bilder och undrar mig om någon kanske kan hjälpa mig med at bestämma svamperna. Kanske jag skall också lägga in några bilder från svampar i Schweiz snart, det är säkert några med som inte är så kända i sverige…
Hej o välkommen till forimet.Din svenska är alldeles utmärkt.
Första bilden är en vaxskivling exakt vilken ger jag mig inte in på.
Den andre är en kärrsopp.
Tredje bilden föreställer också en vaxskivling, lännar den med till någon annan.
Det finns så många likande vaxingar, det är lätt att förväxla.
Väntar på svampbilder från ditt hemland.
Mina gissningar på dessa:
1.blodvaxskivling
2.Kärrsopp (kul dubbelvariant med hopväxta fötter!)
3.gul vaxskivling
jag har hört av en schweizare att det finns mycket sopp där, men vaxskivlingar var han oxå mycket osäker på så de kanske är ovanliga - eller så används de inte som matsvamp hos er?
Tack så mycket för båda svar. Jag hadde kanske tänkt på mönjevaxing-Hygrocybe miniata (fjällig hatt) och spetsvaxing-Hygrocybe persistens (spetsig hatt), men jag är helt för osäkert, därför jag bara började plocka svamp för två år sen. Det är i alla fall första gangen jag har hittat kärrsopp. Här i schweiz är den sällsynt. Är den vanlig i sverige? Men fötterna växte tyvärr inte ihop, det ser bara så ut på bilden :-)
Ja det finns mycket sopp här i schweiz, men jag tycker det är mera i sverige, men det är väll speciellare soppar här i schweiz. I skogen (kalkbokskog) framför mitt hus till exempel finns de i juni och juli gott om eldsopp-boletus luridus (har jag inte hittat i sverige). Och också djävulsoppen-boletus satanas har jag hittat här på 3 olika ställen (jag har hört den är sällsynt i sverige ;-))
Vaxingar har vi nästan bara i alperna (där är dom ganska vanliga), därför det är bara där det finns naturbetesmarker kvar. Den enda jag har hittat här i schweiz är den vanliga toppvaxing-Hygrocybe conica. Förr i tiden brukade man äta ängsvaxing-Hygrocybe pratensis här, men jag tror inte att det är någon som fortfarande gör det.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.