0 832 visningar

16 svar

Dagghättor

Tina Norderg

19 jan 2011 kl. 12:43

Kollade eken och hittad en hel del små små hättor. De ser ut som Dagghätta (Mycena pseudocorticola)
jag hittat tidigare, men de är mera rosa i färgen än de.
Är det samma art som varierar så?

Tredje bilden är de gamla grå.

0

Tina Nordberg

19 jan 2011 kl. 12:47

Här kommer första bilden.

0

Bo E

19 jan 2011 kl. 12:50

såna är vanliga på ek vissa år verkar det som - eller så kräver de mycket fukt o dyker upp efter regnperioder.
de grå är vanligast.
är de plåtade nu efter tövädret eller är det höstbilder?

0

Tina Nordberg

19 jan 2011 kl. 12:52

de är plåtade nu för en halv timme sedan.
Det slog mig nu att den rosa är väl Barkhätta (Mycena meliigena);

0

Bo E

19 jan 2011 kl. 13:41

så trevligt att det töat såpass att svamp växer!
inga vinterskivlingar på¨gång?

bor du inte i Fagersta-trakten?

I så fall bör det ju vara ungefär samma klimatförhållanden som här i Örebro?

tänkte mig ut o leta vinterskivling men nu vänder det ju mot frost igen

0

Tina Nordberg

19 jan 2011 kl. 16:12

Jag bor utanför Kolsva, 36 km öster om Lindesberg.

0

Lena M

19 jan 2011 kl. 16:35

Härligt att få se färska svampbilder.

0

"JAS" Helsingborg

19 jan 2011 kl. 16:50

De grå-blå är dagghättor och de rosa är nog som du skriver barkhätta.

0

Bo E

19 jan 2011 kl. 16:55

JAS:
tack för info om hättorna
jag trodde de rosa var dagghätta och de grå gråhätta

svårt släkte med många snarlika arter verkar det som i alla fall

Tina:
osäker var Kolsva ligger i förhållande till Fagersta - vad jag nu fick det ifrån!
I vilket fall norrut från mig och därmed borde det kommit nåt svampigt även här - får kolla så snart jag får tid att lämna centrum!

0

Nils

22 jan 2011 kl. 10:16

Bild 2 i fösta serien är inte dagghätta.

0

Tina Nordberg

22 jan 2011 kl. 15:08

Hupp, det har jag trott länge.Vaad är det som säger emot? Vad är det då?

0

Irene A

22 jan 2011 kl. 19:32

Jag tycker ju att de grå liknar rynkhättor (men jag har säkert fel)

0

Tina Nordberg

23 jan 2011 kl. 01:16

Rynkhätta går jag inte med på, de var max 3-5mm och växte på levande lövträd.Kommer inte ihåg vilket träslag det var.
Det här är väl rynkhätta.(Se bild)

0

Irene A

23 jan 2011 kl. 09:50

Du har så rätt, Tina.
Den lilla grå är säkert dagghätta. Den rosa tror jag är barkhätta, Mycena meliigena.

0

"JAS" Helsingborg

23 jan 2011 kl. 14:15

Tinas “dagghätta” kanske inte har det där typiska “paraplylika” utseendet på hatten, (jag vet inte hur man skall beskriva det på mykologispråk, kullrig mellan skivorna och en dal där skivan är fäst i hatten!?:)) och visst ser hatten lite rynkig ut och foten kanske är i kraftigaste laget jämfört med hatten men vad skulle det annars vara om inte en dagghätta med tanke på färgen och storleken, jag har oxå några som avviker lite just med hattutseendet.

0

Tony S

23 jan 2011 kl. 15:10

Håller med om barkhätta på den rödaktiga, men tror inte på dagghätta vad gäller den gråbruna med blågrå fot - den ser ut att vara för kraftigt byggd (trots sin litenhet). Den måste nog nycklas för att få rätt namn.

0

"JAS" Helsingborg

24 jan 2011 kl. 12:42

Har du något förslag Tony?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone