Hej!
Väm som undrar varför jag kanske ibland stavar vissa ord fel, så ät det därför att jag kommer och bor i schweiz, men mir far är svensk.
Jag tänkte jag sätter några bilder av svampar som jag har hittat i schweiz omkring zürichsjön på sidan. Det är kanske interessant för vissa, därför jag tror det är några med som inte är so vanliga i sverige. Tyvärr har jag bara börjat med att fotografera och bilderna är inte så bra.
Bild 1: Cortinarius humicola, Bild 2: Lactarius acris (mjölken växlar färg from vit till rosa i kanske 5 sek.), Bild 3: Ramaria sanguinea (växte massvis på ett ställe)
Och några bilder till, jag skriver bara dom latinska namn, därför jag känner inte till dom svenska…
Bild 1: Geopora sumneriana (växer på våren under cedrus), Bild 2: Bolerus satanas (också sällsynt i schweiz, men hemma hos mig är den inte ovanlig), Bild 3: tyvärr en vällit dålig bild, men den visar än vällit sällsynt sopp: Boletus torosus
Mer om svamp och kopplingen mellan Sverige och Schweiz hittas i denna länk:
http://nara.allehanda.se/nara.asp?pnr=&sidnr=1&ArtId=19131&sok=&kategori=%20Art_8445
Kul med svampar från sydliga nejder!
C. humicola, fjällig spindling, förekommer sällsynt i de skånska bokskogarna.
Läcker bild på L. acris, skarp rökriska! Den finns i Sverige, liksom R. sanguinea, fläckfingersvampen.
Jag förmodar att du har många andra intressanta arter i dina omgivningar, om djävulssoppen (satanas) är vanlig där. I Sverige är den än så länge bara känd från Öland och Gotland.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.