0 862 visningar

7 svar

Svart trumpet, när?

Kristin

3 sep 2006 kl. 12:35

Hej
Förra året upptäckte jag ett svart trumpetsvamp-ställe.
Där kunde man lätt fylla den stora blå IKEA-säcken med svamp.
Jag har läst att svart trumpetsvamp växer på samma ställen år efter år och i samma mängd så jag hoppas att i år kunna fynda där igen.
Men än så länge har jag inte hittat något. Jag har varit där ett par gånger o kikat. Förra året har jag för mig att jag plockade vid den här tiden men kanske är det så att den är lite sen. Det verkar ju som all annan svamp också är det.
Är det någon som har hittat svart trumpetsvamp i småland ännu? och är det någon som har nån uppfattning om när den kommer dyka upp? Växer dom snabbt?
Det är väldigt besvärsligt att ta sig till mitt hemliga ställe men jag har varit där en gång i veckan hittils.

0

Carin

3 sep 2006 kl. 12:38

Det är visserligen mitt första år i Småland, men i Stockholm var det i alla fall så att den svarta trumpetsvampen kom samtidigt som höstkantarellerna, dvs lite senare än Karl-Johan exempelvis.
Vi hade några ställen där vi vissa år plockade i stort sett hur mycket som helst, medan det andra år var i stort sett tomt. Men i år kommer det säkert att bli bra, hoppas jag.
Hittills har jag i alla fall inte sett några trumpeter i Småland. Men jag hoppas verkligen de ska komma. De är definitivt en av mina topp-tre-favoriter.

0

Anne-Marie. L

3 sep 2006 kl. 13:21

Jag bor mitt emellan Sthlm och Småland och har plockat mycket. Dom finns på samma ställe som alltid. Kan kanske bero på regnmängder.

0

Räven

3 sep 2006 kl. 15:41

Är Stockholm ett eget landskap?
Trodde det hette Uppland och Småland.

0

Elisabeth

3 sep 2006 kl. 18:52

Mina svarta trumpetsvampar kom upp på en vecka.Stora exemplar pratar jag om då.
Jag bor i mellansverige.
Här växer de på kalk fast i granskog med inslag av hassel.
Det verkar vara gynnsamt för dem i år, har sett den i flera skogar.

0

Kristin

3 sep 2006 kl. 19:37

Jag var o kollade på mitt ställe för en vecka sen så det kanske är dags att gå tillbaka o se om de kommit några nu.
Hoppas bara inte det är någon annan som delar mitt ställe o hunnit före;) men då borde man väll ha sett spår och det gjorde man inte.

0

Rune

16 sep 2006 kl. 22:18

Den finns nu i början av Septemper och vi tycker att den blir vanligare från år till år.

Jag har aldrig hittat den tidigt på säsongen.

Vi plockar den på öar i Mälaren

0

red fox

17 sep 2006 kl. 13:16

stockholm är lite eget ja

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone