0 460 visningar

5 svar

Dubbad svampexkursion/hundpatrull

Jan A, Uppsala

24 jan 2011 kl. 19:35

I torsdags hängde jag med hundpatrullen på svampexkursion till Trollträsket. Där var det alldeles för mycket oframkomlig snö för trollhandskoll, men vid vägkanterna fanns en del att se, avbilda och begrunda.
De sammetsfotade vinternagelskivlingarna hade vuxit till sig sedan förra besöket men var inte av skördekvalitet..
En av hattarna tycks gnagaräten…av skogssork eller –mus.
En utvecklingsbar, med något mycelartat e.d., hittade frugan. Får väl traska dit igen och titta.

0

Jan A, Uppsala

24 jan 2011 kl. 19:42

Trollträsket var ovälkomnande med massor av snö. Ljusningen längst bort är den bedrövliga slutavverkningen som tillkommit på ett otroooligt märkligt sätt – ingen slutavverkningsanmälan enl. SS. De som varit där vet vad som är spolierat…
Innan vi vände kollades ”vargpasset” där genom åren många vargar lämnat fotavtryck. Nu tyvärr bara älgspår…
Under högen finns de plommontickor jag visade exkursionen 090419.
Ska bli ”kul” att se hur de mår när flistuggen gjort sitt…
Vägen var rena femkilometersskridskobanan. Skönt med egenhändigt nydubbade kängor 0235. Bilden oskarp bara av märkesoigenkännlighetsskäl;)!

0

Jan A, Uppsala

24 jan 2011 kl. 20:28

Det blev fel bild på slutet - mem vad gör det?!

0

Lena M

25 jan 2011 kl. 09:05

Ser att ni i U-sala trakten har kommit lite längre våren, inga vinterskivlingar här inte, Gästrikland.

0

Bo E

25 jan 2011 kl. 13:15

gnagarbiten (?) vinterskivling?

finns de i uppsalatrakten borde det löna sig att leta här oxå

var ute i söndags men inte en enda, ändå gick jag i typisk terräng med mycket sälg och alm och en hel del busk o sly.
Trevligt i alla fall att se lite natur och småfåglar som verkar hålla sig i buskage så här års, mycket mesar och sparvar, tror det var en hel flock gulsparv.
Och korpen både hördes o syntes uppe i luften trots lätt snöfall.

0

"JAS" Helsingborg

25 jan 2011 kl. 21:33

När jag var i “mitt” trollträsk idag för att reka inför morgondagen hittade jag detta, vem har vänt på hattarna? Garanterat ingen människa i alla fall.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone