0 452 visningar

8 svar

Hundpromenad också i dagens

Jan A, Uppsala

25 jan 2011 kl. 21:04

hundväder, snödrev i halv kuling, först på igendrivande, vindexponerad väg och sen i lättgångna traktorspår i den lugnare skogen, där jag snövadade fram till en kärrkantssälg med kuddticka.  På samma stam fanns också en annan kuddticka, slarvigt antagen vara delvis lavbevuxen.
Först på datorskärmen såg jag strukturen på den gråvita organismen!
Måste dit i bra väder och kolla.  Har någon ett tips?

0

Jan A, Uppsala

25 jan 2011 kl. 21:08

På en grov ask i vägkanten fanns en snygg liten koloni med brosklav, Ramalina fraxinea.
För två veckor sen blåste ett mycket större, välutrustat ex ner.

Här, hos Alan Silverside, http://www.lichens.lastdragon.org/Ramalina_fraxinea.html
finns fina lavbilder, och på hans hemsida finns också annat se- och läsvärt.
http://www.lichens.lastdragon.org/

0

"JAS" Helsingborg

25 jan 2011 kl. 23:24

Hej Jan! Kanske en dumt gissning på det vita men jag ser inte strukturen ordentligt på dina bilder. Jag stötte på denna idag, mitt i vintern och jag tycker att det vita har en viss likhet, kanske inte just den jag har fångat idag men helt olikt är det inte. En gissning på Brefeldia maxima, Stubbsmet

0

Jan A, Uppsala

26 jan 2011 kl. 08:04

Tack för ett förslag, JAS - men jag tror inte alls på det. Och jag ser nog en del struktur i min oskarpa bild…;)
Den gråvitas yta tycks mig möjligen lite småtaggig. Men jag lovar att utrusta en expedition och återbesöka platsen en behagligare dag!

0

Jan A, Uppsala

26 jan 2011 kl. 08:54

Efter att ha blivit av med yrvakenheten - och fått en portion av min superläckra havregryns-/rågflingsgröt - inser jag att det kanske kan vara stubbsmet. Strukturen jag anar kan vara en kraftigt förstärkt kuddticksytstruktur. Den som lever får se - eller blir åtminstone äldre. Lycka till med dagens trollhänder, JAS!

0

"JAS" Helsingborg

26 jan 2011 kl. 11:00

Ingen trollhandsjakt idag, vädret är inte lämpligt för en sådan expedition:(
Stubbsmet är inte en slät historia utan innan den övergår i brunrött och senare mörkbrunt så är den knottrig/taggig. Så sant som det är skrivet, äldre blir vi och förhoppningsvis klokare:)

0

Jan A, Uppsala

27 jan 2011 kl. 17:42

Knallade idag tebax till kuddtickorna med påväxt – trots –10, lugnt och strålande sol. Tyvärr var det mörkt vid sälgen, men lyckades iaf fånga lite av strukturen – knappast skapad av ngn stubbsmet.

0

Jan A, Uppsala

27 jan 2011 kl. 17:44

Organismen har en viss likhet med en jag i flera år sett på en levande en och visade en delbild på i Klas lysticketråd http://svampguiden.com.digitest.biz/forum_visa.asp?inr=192392&fnr=1&sok=klas&Start=0&Offset=50&5
- utan att få ngt svar/förslag på vad det var, lav eller svamp…
Här två oskarpa gamla bilder på enbeväxningen…
och till slut en helt annorlunda från c 13.15 idag, som visar att solen nu hittat ner till ån!

0

"JAS" Helsingborg

27 jan 2011 kl. 23:06

Nä det där är knappast stubbsmet. Du får väl ta ett kollekt och se om någon kan hjälpa dig med det, en lav växer ju knappast så fort att det kan växa över och delvis täcka en kuddticka så någon svamp eller alg borde det vara eller hur?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone