ska vi räkna om några dagar; fredagen den 28 - måmdagen 31 januari. Läs mer bl.a. här:
http://www.sofnet.org/index.asp?lev=3893&typ=1
och här:
http://www.sofnet.org/index.asp?lev=5589&typ=1
låter ju trevligt
så här års ser man ju i varje fall fler fåglar än svampar
blåmesar och talgoxar ser jag ofta när jag är ute men skilja på en- o talltita har jag inte lärt mig - ofta ser man dem ju på för långa avstånd för att se en vit vingpenna !?
är det nån annan skillnad, t e x i utbredning eller miljöval som man kan gå efter?
Nu ska sticka ut hakan. Det är faktiskt inte så svårt iallafall inte på våra breddgrader. kolla haklappen. Entitan har liten och inte så uttonad hakklapp. Talltitan har en mer “frostbiten” grå fjäderdräkt hos oss ses faktiskt på rätt stora avstånd samt känns kraftigare i “hullet”. Vad gäller biotopvalet är det lite knixigare hos oss i Uppland. Entitan är den minst rörliga mesen dvs den håller oftast till gammal ofta fuktig lövskog, hagar samt i trädgårdar. Entitan rör sig inte alltför ofta (om det ine rör sig om invasion) utanför skogar
Bo! Det är precis likadant med fåglar som med svamp; man behöver konsultera de äldre författarna för att lära sig det allra viktigaste. När det gäller fåglar, så tycker jag att du Bo borde” konsultera” din landsman Erik Rosenberg, som skrivit den kanske bästa fågelbok som finns: ”Fåglar i Sverige” som kom ut ffg 1953 och därefter i flera reviderade upplagor. Förra året kom en bok med samma titel, men i en specialutgåva med ett annorlunda innehåll: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=917139852X
Den gamla versionen kan bara skaffas antikvariskt och är nog ett måste för den som t.ex. vill veta hur titorna låter, hur många hampfrön de tar i näbben eller något annat artskiljande…
Inte bara nostalgi!
En annan gammal bra fågelbok är Roger Peterson (m.fl.): ”Europas fåglar”, i svensk bearbetning av C-F Lundewall.
Finns också bara antikvariskt. Kolla http://www.bokborsen.se
m.fl.
Jag vet att det finns bra, nyare fågelböcker och har själv alldeles för många såna, men de två ”gamla” som jag nämnt är annorlunda och de som jag använde som ung! Apropå Rosenberg, så glömmer jag aldrig hur det var att på 50-talet höra honom berätta i radio om sina strapatser i vassarna vid Kvismaren och Oset…
Vid gryningen i morrn börjar vi räkna vinterfåglarna vid knuten!
Bo, det är mycket som saknas på listan - bara att skriva dit - t.ex. vår fasanhöna, Hanna heter hon!
Tina, kul med gråspett. Den har vi aldrig haft i trdg men har en häckning “en bit bort”. Däremot hade vi vitrygg på det glada 70-talet, då den faktiskt häckade på “i vårt närområde”.
Varje tidigare år har vi haft mindre hckspett, men inte i år. Jag vet iaf att häckningen några hundra meter bort lyckades.
Jag har ofta besök av gärdsmygen i trädgården, en skygg skogsfågel står det i fågelboken men här i HBG-trakten finns den i nästan varje snår och alltså även i trädgårdarna i tätorten! jag var hor Pappa som bor mellan Alvesta och Lammhult i Småland och han har och har haft rödhake vid fågelbordet i många år nu, så den flyttar nog inte så långt söderut längre. Här i NV-Skåne har jag sett den sedan jag flyttade hit i mitten av 80-talet, på vintern alltså! För många år sedan hade jag följe av ett 10-tal när jag kröp i en ung-granplantage och skördade blodriskor, de drack av saften där jag skurit av den från foten, de drack även urinen efter mig när behovet var uträttat! de verkade söka salt för vatten var det ingen brist på i området.
Bo! Vi har alltid vår rödhake här på vintern. Det är en hanne och han är så söt! Han låter som en Mora-klocka, härligt knäppande. Gärdsmygen är här också ofta, men den är kvick ochskygg.
Vilken berättelse, JAS! Du har alltid något roligt att berätta :) Vi kissar ju inte så ofta i trädgården, men det var ju en intressant iakttagelse ;O
Och vi här i Tullinge, lite söder om Sthlm har en Rödhake som övervintrat här i många år. Om det är samma individ vet vi inte, men det är alltid bara en. Och denna vinter har en Bofink också sällat sig till styrkorna vid fågelbordet.
Annars de vanliga mesarna, entita/talltita(kan inte avgöra vilken),stjärtmesar, nötväckor,nötskrika x3,mellanspett,gulsparvar,koltrastar,domherre med fru, stenknäck, och finkar. Fast denna helg är det bara blåmes och koltrast framme. Vilket kan bero på hankatten som börjar vårsjunga även på vår tomt.
Intressant om flyttfåglarna - verkar som de stannar i skåne då
kansake vant sig vid milda vintrar?
antar att det är temperatur i kombination med tillgång på föda som styr vart de flyttar
JAS:
jo jag kissar i skogen då och då vid behov men har aldrig upplevt nåt liknande din berättelse - intressant!
Visst är det så, Håkan. Jag skickar med några av mina svart/vita mellanspettbilder. Den första visar en liten fågel på ett stort träd, en ek vid Sundsbron, Sturefors. De andra visar några möjliga delskäl till att mellanspetten försvann. Börje P var inget sådant skäl, men väl att boträd avverkades och häckningar ”stördes”. På bilden från Bjärka-Säby 1974 sitter en fågel i ett bohål, ett annat hål nedanför är igenstoppat med något. Äggtjuvar? Vet inte, men häckningen lyckades inte.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.