0 470 visningar

8 svar

Besk sopp?

Mille

30 jan 2011 kl. 16:06

När vi tillagade en blandning av olika soppar var det någon av dem som gav en besk smak. Vilken kan det ha varit?

0

Hans v E

30 jan 2011 kl. 16:17

Ja det klassiska är ju gallsoppen.

0

Irene A

30 jan 2011 kl. 16:56

Fast jag tror ju att hela anrättningen skulle ha smakat förfärligt om det hade varit en gallsopp med..

0

Lilla My

30 jan 2011 kl. 17:42

Jag kan tycka att lite för gamla exemplar av Stensopp och Lärksopp kan smaka lite beskt… så jag är kräsen och plockar bara “ungdomarna” :)

0

irene

klas jaederfeldt

30 jan 2011 kl. 23:49

alla känner inte den beska smaken

0

Klas

Irene A

31 jan 2011 kl. 07:34

Jag vet, fast gallsoppen gör ju skäl för namnet - inte enbart besk, utan bitter som galla.

0

Klas

Tina Nordberg

31 jan 2011 kl. 10:18

Håller med Irene, knappas möjligt att gänna smaken från enstaka bitar i anrättningen. Smakämnet frigör sig ju så effektivt.;(

0

Klas

Peter

8 feb 2011 kl. 07:57

Det stämmer inte. Vi lyckades med att få en gallsopp i korgen och den smaksatte hela kastrullen. Man får vara extra försiktig när det har regnat länge och svampar ser inte riktigt ut som de normalt brukar.

0

Gallsopp

Micael

6 jun 2011 kl. 15:27

Hur besk är egentligen gallsopp? I fjol tog jag ett smakprov från en ljusbrun sopp och den smakade ingenting till att börja med men efter ca en halv minut kände jag en liten beska som sakta tilltog. Jag behöll inte svampen men kan det ha varit gallsopp?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone