Ok nu blir det överkurs. Kanske inte om man har bilder från olika vinklar. speciellt från tickan dessa är rätt små men tyvärr minns jag ej trädarten den satt på 100424 Stadsskogen. Den lilla skivlingen satt på en björk. tänk att den är ca. 1,5m bred tänkt er då hur liten den lilla “hättingen” är 101118 Vasaparken, Uppsala LYCKA TILL !!!
Artbestämning på trädsvampar
Tack Klas och Alf ni är fan.., fan.., fantastiska. Snabba som kobror jag är otroligt imponerad. Vad gäller värd trädet så stämmer nog rönn eller möjligen oxel men det är ju istort sett “samma” sak.
Har kollat bilder på bägge. Tegeltickan verkar mer flat men det är klart mina är kanske ungsvampar. Färgsammansättning stämmer också något något bättre på cinnober. Vi får se om det kommer andra tips. Än en gång jätte tack.
den lilla skivlingen har jag ingen aning om men tickan ser precis ut som den jag har “konserverad” i en burk och fick benämnd cinnoberticka av klas j för flera år sedan.
den håller sig bra i burken o växte på en björkpinne
hoppas det kommer nån stjärna och namnger skivling på björk oxå - jag har aldrig sett nåt liknande, bara musslingar, honungsskivling eller tickor på björk.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.