0 691 visningar

26 svar

Ceriporiopsis myceliosa. fransporing ?

"JAS" Helsingborg

1 feb 2011 kl. 20:04

Hittade denna idag, vad tror ni om att det är en Ceriporiopsis myceliosa. fransporing i så fall en rätt sällsynt sak eller?

0

"JAS" Helsingborg

1 feb 2011 kl. 20:05

En bild försvann?

0

"JAS" Helsingborg

1 feb 2011 kl. 20:07

Och så några fina judasöron och kantöra på hallon vilket kanske inte är så vanligt det heller! :)

0

Håkan Bråkan

1 feb 2011 kl. 20:13

snyggt jobbat JAS.

0

Hyphodontia sambuci

"JAS" Helsingborg

1 feb 2011 kl. 20:19

Ett fläderskinn Hyphodontia sambuci hittades oxå liksom pappergröppa Byssomerulius corium.

0

Hyphodontia sambuci

"JAS" Helsingborg

1 feb 2011 kl. 20:21

Så detta lite lustiga, ett skinn som, ja jag antar att det är en liten gnagare som varit i farten, skinnet på hassel.

0

Hyphodontia sambuci

"JAS" Helsingborg

1 feb 2011 kl. 20:26

Ett par skålar blev det åxå men har inget säkert namn på dem ännu. Men att bild 1 + 2 är någon Encoélia är jag rätt säker på, båda hade al substratet.

0

skålen som försvann

"JAS" Helsingborg

1 feb 2011 kl. 20:30

Forumet funkar inget bra i kväll den ena bilden efter den andra försvinner ut i det virtuella universat:(

0

Hyphodontia sambuci

Tony S

1 feb 2011 kl. 20:31

Det bör väl vara franstagging, Steccherinum fimbriatum.
Kantöra tycks kunna gå på lite allt möjligt. Hittade själv arten på grankvistar i söndags.
Fina närbilder.

0

Karin W

1 feb 2011 kl. 20:33

Jag har aldrig sett fransporing så jag vet inte hur den ser ut, men kan det inte vara franstagging, Steccherinum fimbriatum?

0

Tony S

1 feb 2011 kl. 20:36

Den vita kan kanske vara puderbädd, Propolis versicolor.

0

Hyphodontia sambuci

Hans v E

1 feb 2011 kl. 21:48

7:1 är Encoelia furfuracea - läderskål.
7:2 ser mera ut som en Colpoma än en Polydesmia.

0

Hyphodontia sambuci

"JAS" Helsingborg

1 feb 2011 kl. 22:50

Ok! Jag håller med dig Tony om Franstagging Steccherinum fimbriatum.Jo kantörat verkar gå på lite av varje och trollhand som gör den sällskap har ju hittats på både hallon, gran och även på mjölkört så då borde ju kantörat oxå gå på de substraten.
Får se vad Sven-Åke säger om skålsvamparna är inte så säker på läderskål men håller med Hans om att det nog är en Colpoma.

0

Steccherinum fimbriatum

Joachim Krumlinde

1 feb 2011 kl. 22:51

Jag vill bara bekräfta att nr 1 är franstagging (inte fransporing).

0

Hans-Åke

2 feb 2011 kl. 07:31

skinnet på hassel kan vara styvskinn

0

Steccherinum fimbriatum

Hans-Åke

2 feb 2011 kl. 08:26

Hej jas,jag kallar franstagging också för fransgrynna växer på löv ved fransporing på barrved

0

Steccherinum fimbriatum

"JAS" Helsingborg

2 feb 2011 kl. 18:12

Jamen jovisst Hans-Åke, jag hittade ju fransgrynnan i Ryman - Holmåsen och blev konfunderat och är det fortfarande! Vad skall den heta då f-grynna eller f-tagging?

0

Steccherinum fimbriatum

Hans-Åke

3 feb 2011 kl. 08:05

hej jas,du kan kalla dom för vilket namn du vill.Men det latinska namnet kan du inte ändra på

0

Steccherinum fimbriatum

"JAS" Helsingborg

3 feb 2011 kl. 10:14

Jo så klart att man kan namnge saker efter eget bevåg men vad jag trodde var att det borde vara någon skillnad mellan taggingar och grynnor annars finns det ju ingen anledning att dela upp dem i två olika namngrupper eller? Men det är klar att alla fingersvampar är inte fingersvampar och alla kantareller är inte kantareller så varför skall taggingar vara taggingar och grynnor grynnor då kan det ju helt plötsligt bli logiskt!;)

0

Steccherinum fimbriatum

"JAS" Helsingborg

3 feb 2011 kl. 13:15

Nu har jag kollat upp det hela och den skall heta “franstagging”. f-grynna får anses som ett gammalt namn.

0

Steccherinum fimbriatum

Hans-Åke

4 feb 2011 kl. 09:33

så här kan det också vara,marsipankremla och bittermandelkremla har samma latinska namn rusulla grata men är helt olika gemensamt att dom växer vid ek

0

Russula grata

Irene A

4 feb 2011 kl. 09:58

Hans-Åke, det där får du utveckla lite mer. Vad är det för skillnad på marsipankremla och bittermandelkremla om de inte är samma art?

0

Russula grata

"JAS" Helsingborg

4 feb 2011 kl. 15:18

Hans-Åke, nu börjar det bli intressant!

0

Russula grata

Hans-Åke

5 feb 2011 kl. 08:37

Hej irene,bittermandelkremla är mindre och mörkare fläckar på hatten och lukten bittermandellikt marsipankremlan har stark lukt av marsipan

0

Russula grata

Irene A

5 feb 2011 kl. 16:44

Aha, den större av dem kanske är Russula fragrantissima? (saknar svenskt namn, men är hittad i Danmark, och borde åtminstone kunna hittas i Skåne)

Fast om den rapporteras som Russula grata (eller marsipankremla), är det förstås inte så konstigt att det inte finns några fynduppgifter av den…

0

Russula grata

Hans-Åke

6 feb 2011 kl. 09:28

Hej irene,bittermandelkremla har jag hittat två insamlingar av efter många års sökande sällsynt.Marsipankremlan hittar jag oftare,om du får se dom tillsammans så ser du skillnad på dom bägge dom växer under ek.

0

Russula grata

"JAS" Helsingborg

6 feb 2011 kl. 18:09

Hans v E, hade rätt det är en Encoélia furfurácea Läderskål, substratet var dock al så därför ville vi kolla upp den ordentligt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone