0 762 visningar

14 svar

Flammulina?

Sofia, Skåne

2 feb 2011 kl. 17:06

Hej alla!
Är det inte flammulina? Den växer i min trädgård på en stubbe av ett mullbärsträd!!! Ska man smörsteka den? Har någon några andra tillagningstips?

0

Tina Nordberg

2 feb 2011 kl. 18:34

Vad vackra, jag skulle smörsteka hattarna, foten kan vara lite träig.
God spis.

0

"JAS" Helsingborg

2 feb 2011 kl. 23:38

Om dessa små godingar växer på ett träd där barken kan lossas i stora sjok och de tittar fram ur en spricka i barken så kan man försiktigt lossa på barken och kika om det inte finns en hel massa små fruktkroppar med långa fötter mellan barken och stammen dessa skall man skörda de är mjälla och goda inkl. fot och passar utmärkt i wook och soppor:) Bild 1 exempel på detta sedan två bilder till på rätt spröda ex.

0

Tina Nordberg

3 feb 2011 kl. 09:31

Snyggt JAS, egen odling? ;)

0

"JAS" Helsingborg

3 feb 2011 kl. 10:20

Hi:) Man skulle nästan kunna tro det men vi har/hade en massa döda och halvdöda almar i och omkring Råådalen. Nu var det någon klantskalle på kommunen som fick för sig om att alla dessa almar skulle sågas ner jäms med marken styckas upp och fraktas bort och med det försvann en massa intressanta saker. Jag snacka de men honom på plats men han verkade inte fatta något, det där med lågor och högstubbar fanns inte i hans värld tyvärr. Men riktigt allt är inte borta så jag skall eventuellt ta en koll i helgen igen.

0

gunhild i Kåddis

3 feb 2011 kl. 14:05

Passa på och njut ni som har vinterskivlingar inpå knuten. Här uppe hos oss kom snön och kylan redan i november så dom har inte hunnit utvecklas ordentligt detta år.

0

Sofia, Skåne

3 feb 2011 kl. 16:12

Tack JAS och Tina för tipsen. Jag är så glad!!!

Jag provsmakade två hattar igår och det var ju jättegott!! Så idag ska resten skördas. Eftersom jag bara har en stubbe, kanske jag inte tar av barken, för att säkerställa framtida skördar. Men nog finns det småttingar där inne.

Tänk att jag ser dessa godingar växa genom altandörren! Jag är så glad!!

0

"JAS" Helsingborg

3 feb 2011 kl. 16:43

Jovisst Sofia men i dina trakter så finns det oxå en hel del almsjuka almar så det är bara ut och leta och nu är det ju barmark och milt.
Jag hittade dessa i förrgår, jag har aldrig förutom den vita varianten som jag hittade för två år sedan fått mina flammulinor artbestämda men de jag hittade i “trollträsket” är Flammulina elastica med skillnaden kan bara avgöras i mikroskop och det är ingen skillnad på matvärdet. Kul för mig eller hur:)

0

Sofia, Skåne

3 feb 2011 kl. 17:33

Ja, verkligen! Så kul! Vem artbestämde dina flammulinor?

0

"JAS" Helsingborg

3 feb 2011 kl. 18:56

Sven-Åke Hanson, han hjälper mig med det mesta här på hemmaplan.

0

Sofia, Skåne

3 feb 2011 kl. 19:41

Ursäkta min okunskap, men vem är Sven-Åke?

0

"JAS" Helsingborg

3 feb 2011 kl. 20:06

Tja en av landets kunnigaste när det gäller buksvampar, naturkonsulent och förövrigt mycket svampkunnig. Kolla min tråd om svampbok. Vise ordförande i Puggehatten som jag tycker du skall gå med i vilket jag tycker att alla svampintresserade i Skåne med omnejd borde göra, endast 100:- i medlemsavgift. Kolla in http://www.puggehatten.se. Kolla oxå in senaste nr. av Svensk mykologisk tidsskrift. Han är oxå den som hjälper till med artbestämningen av svampar vid Fredriksdals friluftsmuseums svamputställning varje höst vilken räknas till en av de största i landet, (enligt dem själva i alla fall). Här har du en länk oxå.
http://skane.snf.se/wp-content/uploads/2-7-sah-rodlistade-buksvampar.pdf

0

Sofia, Skåne

3 feb 2011 kl. 20:55

Tack för all info :)

0

Tina Nordberg

3 feb 2011 kl. 20:59

Nu får jag lov att fara ut orota i markerna. Du utstrålar inspiration Sofia.

0

Sofia, Skåne

3 feb 2011 kl. 21:14

:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone