Om dessa små godingar växer på ett träd där barken kan lossas i stora sjok och de tittar fram ur en spricka i barken så kan man försiktigt lossa på barken och kika om det inte finns en hel massa små fruktkroppar med långa fötter mellan barken och stammen dessa skall man skörda de är mjälla och goda inkl. fot och passar utmärkt i wook och soppor:) Bild 1 exempel på detta sedan två bilder till på rätt spröda ex.
Hi:) Man skulle nästan kunna tro det men vi har/hade en massa döda och halvdöda almar i och omkring Råådalen. Nu var det någon klantskalle på kommunen som fick för sig om att alla dessa almar skulle sågas ner jäms med marken styckas upp och fraktas bort och med det försvann en massa intressanta saker. Jag snacka de men honom på plats men han verkade inte fatta något, det där med lågor och högstubbar fanns inte i hans värld tyvärr. Men riktigt allt är inte borta så jag skall eventuellt ta en koll i helgen igen.
Tack JAS och Tina för tipsen. Jag är så glad!!!
Jag provsmakade två hattar igår och det var ju jättegott!! Så idag ska resten skördas. Eftersom jag bara har en stubbe, kanske jag inte tar av barken, för att säkerställa framtida skördar. Men nog finns det småttingar där inne.
Tänk att jag ser dessa godingar växa genom altandörren! Jag är så glad!!
Jovisst Sofia men i dina trakter så finns det oxå en hel del almsjuka almar så det är bara ut och leta och nu är det ju barmark och milt.
Jag hittade dessa i förrgår, jag har aldrig förutom den vita varianten som jag hittade för två år sedan fått mina flammulinor artbestämda men de jag hittade i “trollträsket” är Flammulina elastica med skillnaden kan bara avgöras i mikroskop och det är ingen skillnad på matvärdet. Kul för mig eller hur:)
Tja en av landets kunnigaste när det gäller buksvampar, naturkonsulent och förövrigt mycket svampkunnig. Kolla min tråd om svampbok. Vise ordförande i Puggehatten som jag tycker du skall gå med i vilket jag tycker att alla svampintresserade i Skåne med omnejd borde göra, endast 100:- i medlemsavgift. Kolla in http://www.puggehatten.se. Kolla oxå in senaste nr. av Svensk mykologisk tidsskrift. Han är oxå den som hjälper till med artbestämningen av svampar vid Fredriksdals friluftsmuseums svamputställning varje höst vilken räknas till en av de största i landet, (enligt dem själva i alla fall). Här har du en länk oxå.
http://skane.snf.se/wp-content/uploads/2-7-sah-rodlistade-buksvampar.pdf
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.