Skaren bar hjälpligt så jag tog en kort tur i skogen idag. Här är några svampar som jag behöver hjälp med.
Först två arter på en asplåga.
1:1 Kanske mjukskinn?
1:2 Känns som om jag borde veta vad det är men jag får ingen association. Hårig på ovansidan men formen känns fel för borstticka.
Hej Karin!
Bild 2:1 kan tyckas vara en resupinat antrodia. Med tanke på substratet tall med fortfarande rödbrun bark bör det röra sig om någon allmän tidig nedbrytre. Storknölig yta och porer med ljusgul ton gissar jag att det kan rör sig om en purfärsk klibbticka som nyligen börjat tränga fram under barken. Om det är rätt eller inte märks om du skär i den - klibbtickans konsistens är ju rätt typisk.
2:2 Kanske daggskinn
Tack Ralf!! Klibbticka köper jag. Det växte en ganska ung (men inte purfärsk) klibbticka på samma låga (se bild) så det känns sannolikt. Bra att få lära sig den så ung, även om det inte var ett så kul fynd.
“Daggskinnet” samlade jag inte så jag kan inte kolla den. Får gå ut och ta en bit när det slutat snöa.
Vad säger du om ettan då? Jag har mer eller mindre lyckats övertyga mig själv om att det är mjukskinn. Utseende, substrat, lätt att ta loss, sprickig i torka, hyfer med söljor, sporstorlek - allt det stämmer.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.