0 777 visningar

5 svar

Vedsvampar från idag

Karin W

6 feb 2011 kl. 16:20

Skaren bar hjälpligt så jag tog en kort tur i skogen idag. Här är några svampar som jag behöver hjälp med.

Först två arter på en asplåga.
1:1 Kanske mjukskinn?
1:2 Känns som om jag borde veta vad det är men jag får ingen association. Hårig på ovansidan men formen känns fel för borstticka.

0

Karin W

6 feb 2011 kl. 16:24

2:1 På tallåga

2:2 På granlåga

0

Irene A

6 feb 2011 kl. 16:28

Borsttickan tycker jag stämmer bra, både substrat och utseende, typisk med det ganska grova gråtonade porlagret. De har väl inte hunnit växa ut riktigt, bara.

0

Caspar

6 feb 2011 kl. 16:52

Den citronfärgade tickan skulle kunna vara citronticka.

0

Ralf L

10 feb 2011 kl. 15:57

Hej Karin!

Bild 2:1 kan tyckas vara en resupinat antrodia. Med tanke på substratet tall med fortfarande rödbrun bark bör det röra sig om någon allmän tidig nedbrytre. Storknölig yta och porer med ljusgul ton gissar jag att det kan rör sig om en purfärsk klibbticka som nyligen börjat tränga fram under barken. Om det är rätt eller inte märks om du skär i den - klibbtickans konsistens är ju rätt typisk.

2:2 Kanske daggskinn

0

Karin W

10 feb 2011 kl. 20:42

Tack Ralf!! Klibbticka köper jag. Det växte en ganska ung (men inte purfärsk) klibbticka på samma låga (se bild) så det känns sannolikt. Bra att få lära sig den så ung, även om det inte var ett så kul fynd.

“Daggskinnet” samlade jag inte så jag kan inte kolla den. Får gå ut och ta en bit när det slutat snöa.

Vad säger du om ettan då? Jag har mer eller mindre lyckats övertyga mig själv om att det är mjukskinn. Utseende, substrat, lätt att ta loss, sprickig i torka, hyfer med söljor, sporstorlek - allt det stämmer.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone