0 390 visningar

8 svar

Hässlet i snöyra

Jan A, Uppsala

10 feb 2011 kl. 22:56

Idag trotsade vi ovädret, hunden och jag, och knallade till hässlet med snöskor i ryggsäcken. Det blev bl.a. några bilder på mina hässeltrollhänder, först kvarlevorna av gammeltrollmor (hittad april –08).  Hennes baksida ser lite mer levande ut, men jag undrar hur länge den klarar sig sedan den ätit upp värdfolket?
Den yngre ser lite mer frisk och levande ut.  Jag tog inga mått – det får vara till våren!
Jag är förvånad över att vi, trots idogt letande på många, många hundra liknande hasselbuskar i samma biotop, ännu inte hittat några fler spår av trollhand.  Och samma förhållande gäller nästa svamp, stor hjortticka som vi sett bara på en enda hassel - mycket nära trollhandshasseln.

0

Jan A, Uppsala

10 feb 2011 kl. 22:58

2009-11-09 lade jag i tråden ”Gammalt och nytt på hassel…” ut bild på något smått som Irene svarade ”hjortticka?” på.  För varje besök har de hundratals frk mer och mer börjat likna stor hjortticka, och nu är några ganska perfekta!
Tack vare all snö – och snöskorna - kom jag upp så pass att motiven hamnade i ögonhöjd!

0

Jan A, Uppsala

10 feb 2011 kl. 23:01

Förutom trollhand och stor hjortticka såg vi hasseltickor i hundratal – den enda kolonin med små gula hittade vi faktiskt förra torsdagen.
Alla givetvis på hassel.

0

Jan A, Uppsala

10 feb 2011 kl. 23:05

Till sist en enda musslingtuva, också på hassel.

Oj, vad det snöar nu, hittills c 20 cm idag – och det fortsätter!  Det blev ett skottår!

0

Lena M

11 feb 2011 kl. 09:33

Finns hjortticka i U-sala trakten ?
Bra gjort att trotsa snömängden och ta sig fram till d.i.v svampar, jag avvaktar. 2 dm nysnö har kommit under natten, vinter behåller sitt grepp över landet, tyvärr.

0

Jan A, Uppsala

11 feb 2011 kl. 10:20

Javisst Lena, jag har hittat åtskilliga på sälg, men bara denna enda på hassel.
Nu snöskottning - gott om tid, dagens UNT kommer först i morrn!

0

"JAS" Helsingborg

11 feb 2011 kl. 11:18

Hej Jan! Är inte det “gula” citron skål?
Har du mikroskoperat “din” hasseltrollhand, de som hittas i England är som du så klart vet en annan art och det kanske är så att de enstaka fynd som är gjorda av trollhand på hassel i Sverige inte är densamma som vi vanligen hittar i landet. Jag har en rätt stor population av trollhänder på salix och hallon i området söder om Råå/HBG men inga på hassel fast det finns bestånd av både riktigt gamla och yngre med rätt mycket döda stående stammar och grenar. Konstiga äro svamparnas vägar:)
Till sist vill jag bara tillägga att vi har +5g men stadigt sjunkande temp, det kändes som vår i morse men det kan komma ett bakslag framåt kvällningen och jag avundas dig inte ditt “skottår”.

0

Jan A, Uppsala

11 feb 2011 kl. 13:21

I den här gammeltråden http://svampguiden.com.digitest.biz/forum_lista_old.asp?sok=michael+krikorev&fnr=1
”Trollhand och förväxlingssvampar” ventileras lite av vad du nämner, JAS.
Dessutom skickade jag i samband med Gunhilds trollhandsarbete upp kollekt av både mina hassel- och gråvidetrollhänder till Kjell Olofsson. Han sade sig inte ha hittat ”något”, men jag vet inte hur allvarligt han tog på uppgiften…
Men jag undrar givetvis varför jag inte hittat fler på hassel. Skulle inte förvåna mig om jag kollat 700 buskar de senaste åren…

Jag tycker inte det ser riktigt ut som citronskål. Men de får väl växa till sig lite.

0

"JAS" Helsingborg

11 feb 2011 kl. 19:12

Jo det där kommer jag ihåg nu. Jag har inte kollat 700 bestånd men ett hundratal kanske. Jag vet ett hasselbestånd strax öster om Virserum i Småland där det är mängder med buskar i skiftande miljö,området är många ha. stort, skulle vara intressant att kolla där men tiden verkar aldrig räcka till:(

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone