Än är det vinter men dagens varma sol väcker hoppet till liv inom mig. Solen lyckades locka ut mig på en kortare runda i snön och nu när det inte är så mkt aktivitet passar jag på att lägga upp lite bilder:)
Första 3 bilderna växer på 2 olika träd i trädgården. Kan det vara ostronmussling som hittat hit? Än är det inte många och de är fortfarande små och frusna.
Ja tickan är jag nyfiken på. Hade lite bråttom bara när bilderna togs för det var medan jag jobbade så allt annat viktigt glömde jag bort att kolla upp… Kunden hade nog regerat om jag börjat lukta, smaka och dela på tickan i hennes äppelträd;)
Snön har sjunkit undan en del och på vissa håll är det bara snövallarna kvar. Själv bor jag i en riktig snöhåla så oftast försvinner snön först när resten av småland är snöfritt:( Nu börjar det iaf bli lite mer promenadvänligt så äntligen går det att gå ut i skogen lite mer:)
Tickan på äppelträdet kallar somliga Phellinus alni. Jag är svår att övertyga och säger för säkerhets skull P.igniarius s.lat, eldticka. Jag har aldrig sett den s.k alni på något annat än vilda och talma äppelträd. Vårt gamla åkeröträd bär snart lika mycket eldtickor som äpplen!.;(
De första 15-20 åren vi bodde här plockade jag bort alla eldtickefrk. Nu får dom vara kvar som prydnader! Bilderna från förra måndagen.
Tack Jan:) Ser likheter med din första bild och ska kolla upp dina förslag. Har tidigare hittat eldtickor men de har inte sett ut så här innan men förmodar att det är pga olika stadier.. Dessa tickor och deras varierande utseende gör mig galen;)
Hej Tina:) Jodå nu har jag letat mig upp ur snön och är på G igen. Kommer snart upp fler bilder under ny rubrik som tagits idag:)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.