0 378 visningar

13 svar

Nu har jag vaknat ur vinterdvalan:)

Madde Småland

13 feb 2011 kl. 16:53

Än är det vinter men dagens varma sol väcker hoppet till liv inom mig. Solen lyckades locka ut mig på en kortare runda i snön och nu när det inte är så mkt aktivitet passar jag på att lägga upp lite bilder:)

Första 3 bilderna växer på 2 olika träd i trädgården. Kan det vara ostronmussling som hittat hit? Än är det inte många och de är fortfarande små och frusna.

0

Madde Småland

13 feb 2011 kl. 17:00

Här kommer bilder som togs för några veckor sedan. Misstänker att det är kuddticka, har jag rätt? Som vanligt usel på trädslag men ni är väl vana vid det nu;)

0

Madde Småland

13 feb 2011 kl. 17:03

Gick till ett ställe där jag för några år sedan hittade kantarellmussling och de frodas fortfarande. Här kommer några bilder på dom:)

Kantarellmussling

0

Madde Småland

13 feb 2011 kl. 17:09

Hittade även massor av dessa som väl bör vara kantöron? Hela grenar var täckta som ett extra lager bark.

0

Madde Småland

13 feb 2011 kl. 17:12

Här kommer bilder på en ticka på äppelträd. För er som kan är den säkert lätt men för mig är den okänd. Några förslag?

0

Madde Småland

13 feb 2011 kl. 17:20

Nu när det varit lite bilder på svamp kommer även lite andra bilder… Ser ni älgkon på första bilden? Gäller att se upp nu i trafiken då många djur håller sig nära vägen. Bild 3 är på en samarbetsvillig hackspett som gärna ville vara med på bild:)

0

Madde Småland

13 feb 2011 kl. 17:24

Trots en inställning att inte lägga upp för mkt bilder blev det ändå en del. Tänkte dela med mig av lite vackra naturbilder också så hoppas ni har tålamod…

0

Madde Småland

13 feb 2011 kl. 17:31

Nu lovar jag att detta är de sista bilderna:) Är lite kort tagna idag på det vinterlandskap som finns utanför vår ytterdörr.

Ha det bra allihop och jag ser med spänning fram emot era förslag eller bekräftelser på de olika bilderna i början:)

Tack på förhand!

0

Mikael i Norrköping

13 feb 2011 kl. 19:49

Tack för fina bilder Madde

0

Lena M

14 feb 2011 kl. 08:23

Jag skulle också vilja veta vilken ticka du har på äppelträdet :)? Det ser ut som snön sjunkit undan där nere i Småland, här i Gästrikland dalar det så sakta mot marken igen.

0

Madde Småland

14 feb 2011 kl. 10:28

Ja tickan är jag nyfiken på. Hade lite bråttom bara när bilderna togs för det var medan jag jobbade så allt annat viktigt glömde jag bort att kolla upp… Kunden hade nog regerat om jag börjat lukta, smaka och dela på tickan i hennes äppelträd;)

Snön har sjunkit undan en del och på vissa håll är det bara snövallarna kvar. Själv bor jag i en riktig snöhåla så oftast försvinner snön först när resten av småland är snöfritt:( Nu börjar det iaf bli lite mer promenadvänligt så äntligen går det att gå ut i skogen lite mer:)

0

Jan A, Uppsala

14 feb 2011 kl. 10:34

Tickan på äppelträdet kallar somliga Phellinus alni. Jag är svår att övertyga och säger för säkerhets skull P.igniarius s.lat, eldticka. Jag har aldrig sett den s.k alni på något annat än vilda och talma äppelträd. Vårt gamla åkeröträd bär snart lika mycket eldtickor som äpplen!.;(
De första 15-20 åren vi bodde här plockade jag bort alla eldtickefrk. Nu får dom vara kvar som prydnader! Bilderna från förra måndagen.

0

Tina Nordberg

14 feb 2011 kl. 13:18

Hallå Madde kulatt du har kravlat elletr skottat dig fram.
Du har skickat många fina bider o inte tröttnar vi, tvärt om det är trevligt.

0

Madde Småland

14 feb 2011 kl. 15:53

Tack Jan:) Ser likheter med din första bild och ska kolla upp dina förslag. Har tidigare hittat eldtickor men de har inte sett ut så här innan men förmodar att det är pga olika stadier.. Dessa tickor och deras varierande utseende gör mig galen;)

Hej Tina:) Jodå nu har jag letat mig upp ur snön och är på G igen. Kommer snart upp fler bilder under ny rubrik som tagits idag:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone