0 920 visningar

34 svar

SLUTPLOCKAT???

Bo Reyer

13 feb 2011 kl. 19:12

Nu har tvärbandmasken hittats hos räv i Bohuslän!

Törs man plocka bär och svamp i sommar?

0

Ewa Lilliesköld

13 feb 2011 kl. 22:00

Japp, så är det. Här kommer lite mera fakta om det hela!!

http://www.slv.se/sv/grupp3/Nyheter-och-press/Nyheter1/Dvargbandmask-for-forsta-gangen-i-Sverige/

:)

0

Lena M

14 feb 2011 kl. 08:21

Det låter inget vidare, hoppas att det är ett enstaka fall. Jag brukar färskfrysa bären i mån av plats och börja tvätta svamp, bär låter inte kul.

0

Positiv

14 feb 2011 kl. 09:35

I både Ryssland och Finland (där denna parasit funnits länge) plockar de massor av bär och svamp (betydligt mer per invånare än i Sverige) varj eår. Så jag kan inte förstå varför vi inte ska kunna plocka efter ETT ENDA känt fynd av denna parasit??

0

Thomas

14 feb 2011 kl. 09:52

Blev också lite oroad inför årets svampsäsong, men som livsmeelsverket skriber “Maskarna dör vid kokning och stekning men överlever djupfrysning” så borde det inte vara nån större fara om man inte har för vana att äta rå svamp.

/T

0

Madde Småland

14 feb 2011 kl. 10:19

Hittade lite info om dvärgbandmask. Det hjälper inte att bara frysa bär och svamp däremot om man kokar eller frystorkar bären, steker eller förväller svampen så verkar det som att det sedan är riskfritt att äta det.

Den största risken av smitta är tydligen via våra husdjur eller dålig handhygien medan vi är ute i skogen för att plocka bär och svamp.

Läs texten i länken nedanför, där står hur vi genom våra husdjur kan bli smittade och hur våra husdjur själv blir smittade.

http://www.sva.se/upload/pdf/Djurh%C3%A4lsa/Hund/vartattvetaomdvargbandmask.pdf

0

Lena Strömstad

14 feb 2011 kl. 10:36

Det här är riktigt tråkigt, men det var väl bara en tidsfråga…..Trist!!

0

Bo E

17 feb 2011 kl. 12:47

inte så svårt att låta bli att äta rå svamp

värre med blåbär och hallon

men frukt och bär uppe i träd då?
kan det oxåvara farligt eller är det bara på “rävnivå”?

0

INTE ALLS SLUTPLOCKAT!!!

Bo E

17 feb 2011 kl. 12:48

glömde byta rubrik

0

INTE ALLS SLUTPLOCKAT!!!

Kapten Hammock

17 feb 2011 kl. 15:53

Läste på nån tyskspråkig sajt att det inte skulle vara någon fara att plocka sådant som växer mer än 60-80 cm över marken, men jag är nog för feg för att chansa, man vet som sagt inte vad som sitter i pälsen på fåglar och ekorrar.
Nåja, det blir ju i alla fall lite mer sport att plocka t.ex. kremlor när man inte kan provsmaka…

0

INTE ALLS SLUTPLOCKAT!!!

Kapten Hammock

17 feb 2011 kl. 15:54

“...i pälsen på fåglar…”?
Hur tänkte jag där?

0

INTE ALLS SLUTPLOCKAT!!!

Bo E

17 feb 2011 kl. 16:23

Hammock:
fladdermöss kanske….

Men inte är det väl farligt att smaka på skaprpa kremlor - man behöver ju inte svälja ned smakprovet även om det är gott

jag kommer nog inte att bry mig så värst om alla rävlarm - hur var det med dendär fågelinfluensan som spred panik för några år sedan - inte märkte jag av den i alla fall…

media gillar ju att skrämmas verkar det som…som om lite panik är “bra för samhället” på nåt mysko vis…hmmmm

0

INTE ALLS SLUTPLOCKAT!!!

Kapten Hammock

17 feb 2011 kl. 20:11

Hmmm, flygande rävar lär ju också finnas på sina håll…
Måste erkänna att den här lille äckelmasken bekymrar mig betydligt mer än vad fågel- och svininfluensorna gjorde.
Bor ca 1,5-2 mil från där räven sköts och nog har man stoppat i sig en hel del blåbär när man varit ute och lufsat i markerna.

0

Ett skott i räven

Bengt Sandh

18 feb 2011 kl. 01:53

Jag tycker att svenska folket ska gå man ur husvagn och skjuta nästan alla rävar tills det bara återstår 200 st.

Sedan blir det inavel och rävarna blir så småningom inte vid sina sinnes fulla bruk och ger sig då, precis som vargarna, på tamboskap och jakthundar och barn i stället för gnagare.

Då försvinner dvrägmandbasken av sig själv och sedan kan vi plocka och äta hur mycket svamp vi vill.

0

Ett skott i räven

Filosofen

18 feb 2011 kl. 11:57

Aids kom men inte sluta folk o nulla,
Skrumplever blev kännt men visst var folket fortfarande fulla,bilen tar var år flera hundratusen av oss, men visst kommer dem fortfarande rulla,Svinpesten kom som en farosot över oss och de som blev sjuka var ägarna av läkemedelsföretagen, för de fick så många pengar att det blev för mycket av nulla,fulla och rulla…..Hur mycket kan en räv skita och hur stor är sannolikheten att han lyckas träffa just den busken….Hmmmm man kan dö av för mycket nulla oxå och det är väl synd att sluta med det!! OXÅ

0

Ett skott i räven - eller en knapp inför västen

Lilla My

18 feb 2011 kl. 13:35

Ja, vad man än tycker kanske försiktighetsprincipen kan vara något att ta till, dvs man får kanske vara försiktigt till dess man vet säkert hur spridd masken är och hur man ska kunna undvika den. Eller vi kanske kan sätta Bohuslän i karantän så masken inte sprider sig? hehehe

Personligen låter jag nog bli färska bär till dess larmandet ersatts med fakta, även om jag kommer sakna smaken av solvarma hallon… får göra likör på dem istället, i hopp om att alla baciller dör av fyllsjuka när de dränks i 40%-ig vätska.
Kapten Hammock: Om det är sant att man kan äta sånt som växer 60-80 cm över marken så är det ju bra, men här biddar det tillagade bär till dess jag tycker att jag vet vad som gäller. Är det alltså Livsmedelsverket som ska utreda saken nu? Hoppas de skyndar på så man får besked snabbt.

0

INTE ALLS SLUTPLOCKAT!!!

Jan A, Uppsala

18 feb 2011 kl. 17:45

Du läser nog för många dåliga tyska sajter, Herr Kapitän Hammock!
Jag förstår mig faktiskt inte alls på gränsen ”60-80 cm”.
Vi har åtskilliga gnagare som är duktiga klättrare – och som äter bl.a. svamp, frukt och bär. Båda skogsmössen, skogssorken, Clethrionomys glareolus, också kallad långsvansad skogssork och ängssork, bank vole på eng, i Norge Alf Pröysens ”Klas Klättermus”.  Ekorrar är också rätt bra på både klättring och svampätning och kan därmed sprida ägg uppåt..
Dessutom finns den trevliga sjusovande gnagaren hasselmus, som är en mycket duktig klättrar och äter frukter och bär också högt upp. Den är vanlig bl.a. runt en del skånska äppelodlingar och klättrar där omkring i träden och i nypon- och björnbärssnår m.m vid stenmurar och sånt. Buskmusen som finns bl.a. i din närhet BoE kan också klättra, men är nog en mindre “risk” än de övriga.  Alla dessa gnagare har nog svårt att förstå svårigheten att komma upp över 60-80 cm.
Dessutom torde frukt- och bärätande fåglar kunna hjälpa till med spridningen! Jag vet dock inte – och vem gör det?

Och kapten Hammock, det tar några år innan symptomen hoppar fram, så det dröjer nog innan vi får bevis för smittade människor…
Men som jag tidigare pepåkat: inte många människor har smittats ens i områden med stor andel smittade rävar…
Själv är jag inte särskilt orolig;)

0

INTE ALLS SLUTPLOCKAT!!!

Anders F

20 feb 2011 kl. 10:08

I Sverige så dör ca 300 - 400 personer varje år i trafikolyckor, betydligt fler än de som smittas av dvärgbandmask i de länder där den är vanlig.

Slutkört? Eller?

0

INTE ALLS SLUTPLOCKAT!!!

Gula

20 feb 2011 kl. 13:27

Ur artikel i DN :
“- I de områden i Centraleuropa där dvärgbandmasken förekommer är det väldigt få människor som infekteras, säger Antonio Barragan, enhetschef på Smittskyddsinstitutet.

Enligt den senaste statistiken rapporterades 50 fall i EU 2008, varav hälften i Tyskland, men inget i våra nordiska grannländer. Risken att insjukna i exempelvis Alpområdet, där smittade rävar är vanliga, är 0,26 fall per 100 000 invånare och år, visar en schweizisk studie.”

0

INTE ALLS SLUTPLOCKAT!!!

Varför måla f-n på väggen?

20 feb 2011 kl. 15:18

Att gå en sväng i en större stad låter med andra ord betydligt farligare…

0

Målat på väggen

Bengt Sandh

15 mar 2011 kl. 00:12

Längst upp på Förenta Nationernas skyskrapa i New York har något målat FN på väggen. Finns det dvärgbandmask där?

0

Målat på väggen

Gäddkungen

15 mar 2011 kl. 21:59

Nej, inte f.n.

0

Målat på väggen

Väx upp

16 mar 2011 kl. 07:56

Var Bengts försök till skämt kul, eller…

Kanske om man är fem år eller så.

0

Målat på väggen

klas jaederfeldt

16 mar 2011 kl. 09:55

jag är 65 år äldre en så, och jag tyckte att det var kul

0

Målat på väggen

Bo E

16 mar 2011 kl. 10:48

javisst det är ett sundhetstecken att man har humor och barnasinne kvar o inte sitter o surnar o gubbar till sig

0

Målat på väggen

Bengt Sandh

16 mar 2011 kl. 22:14

Kära(e)Väx upp!

Det är lite förmätet att be en gammal gubbe som jag att växa upp. Det är alldeles för sent. Jag har roligare med mitt barnasinne än vad många har med sitt väx-upp-dito. Ingen borde väl ta illa upp av ett litet skämt i all enkelhet, eller hur?

Det är inte ämnat att skada någon, bara att eventuellt kunna framkalla ett litet leende här och där.

0

INTE ALLS SLUTPLOCKAT!!!

Jan A, Uppsala

17 mar 2011 kl. 10:41

Dagens UNT, 17 mars, innehåller en helsidesartikel, dock mer än halva sidan bild, om räv och dvärgbandmask.
Tyvärr inte på Nätet men jag sparar pappersversionen.

Kortfattad sammanfattning:
Mer än 2000 rävar insamlade. 40 om dagen obduceras. Hittills 700 undersökta. Ingen dvärgbandmask.
30 personer sysselsatta med rävarna.
Den som ”hittar” en räv och vill skicka in den ska lägga den i en plastsäck som försluts, ringa SVA och få en ”förbetald” gratiskartong.
Dessutom har jag hört att bajs från c 100 hundar från området kring den först hittade, smittade räven undersökts.
Inga dvärgbandmaskfynd!

0

INTE ALLS SLUTPLOCKAT!!!

Helge

17 mar 2011 kl. 11:10

så bra då - fast inte så kul att va räv o riskera bli skickad i kartong…

0

INTE ALLS SLUTPLOCKAT!!!

"JAS" Helsingborg

17 mar 2011 kl. 11:55

I Skåne kommer larmrapporter från Danmark att Mårdhunden närmar sig vårt land söderifrån och jag som trodde att den skulle komma hit via Finland. Undrar om den kan simma över Öresund eller hur den nu skall ta sig hit?

0

INTE ALLS SLUTPLOCKAT!!!

klas jaederfeldt

17 mar 2011 kl. 12:13

vadå, har dom rivit öresundsbron

0

INTE ALLS SLUTPLOCKAT!!!

"JAS" Helsingborg

17 mar 2011 kl. 14:45

Ja igår;)

0

INTE ALLS SLUTPLOCKAT!!!

Grethe F

17 mar 2011 kl. 18:24

Över bron

0

INTE ALLS SLUTPLOCKAT!!!

RasBohlin

19 mar 2011 kl. 00:19

Om ni är ängsliga så lovar jag att rapportera så snart jag drabbas av de första symptomen! ;)
Jag har nämligen plockat såväl svamp som bär i just det område där den smittade räven hittats!

0

INTE ALLS SLUTPLOCKAT!!!

Jan A, Uppsala

19 mar 2011 kl. 07:55

Här är artikeln:
http://www.unt.se/uppsala/40-ravar-obduceras-varje-dag-1286447.aspx

den danske svampe! Grattis! Här ännu 40-50 cm snö med bärig skare + 10 cm nysnö ovanför delikatesserna.

RasBohlin! Du märker inget förrän c två år efter intaget…

0

INTE ALLS SLUTPLOCKAT!!!

den danske svampe

20 mar 2011 kl. 22:09

tack jan a ! det har varit strykande åtgång på årets førsta delikatesse från naturen. sålt 3 kg til i allt 600 kr på torg og 2 restauranger.och 1 intressant sak i horsens har ramsløken kommit men i aalborg 170 km norr på syns den ænnu inte. och det trots at de bægge stæder ligger ved havet och i samma klima zone.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone