Funderar på var man kan hitta murklor? Jag förstår att ni inte tipsar om era favoritställen men är det lönt att leta i norra stockholm (bor i Täby) Är säsongen kring april? vilken slags skog ska man leta? Längtar redan till nästa svampsäsong!
Mina bästa murkelställen är gammal och gles barrskog där markarbeten gjorts de senaste åren. Verkar som om murklor sprider sig när markytan rivs upp eller demoleras ordentligt, så leta efter inte helt färska skogsgallringsområden där det kan vara lite halvjobbigt att ta sig fram, gärna på lite sandig jord. Och som någon skrev ovan, gamla traktorspår eller revor efter större skogsmaskiner är bra att leta kring.
Fick rekordskörd förra våren från slutet av april till början av maj, men nu grunnar jag på om det blir en lång och kall vår, och om det kan göra att säsongen börjar senare i år. Någon som tänkt i samma banor?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.