0 668 visningar

12 svar

Nu dagens fynd

Madde Småland

14 feb 2011 kl. 17:03

Börjar med vad jag får till kantarellmussling men på granlåga? Det är väl gran och det är väl kantarellmussling?

Kantarellmussling på gran?

0

Madde Småland

14 feb 2011 kl. 17:12

Fortsätter nu med en brun, luden (mussling?) på granstubbar. Växte på flera olika granstubbar inom ett område med en radie på ca 40m. Den största var ca 3cm i diametern.

0

Irene A

14 feb 2011 kl. 17:13

Visst är det gran, och visst ser det ut som kantarellmussling! Så märkligt.

0

Madde Småland

14 feb 2011 kl. 17:15

Tack Irene. Då var jag inte helt fel ute, tyckte nämligen själv att det var så märkligt att jag borde haft fel..:D

0

Madde Småland

14 feb 2011 kl. 17:18

Här kommer fler bilder. Poring? Tagging? Ngt annat? Växte på gran och var ca 2,5cm från “rot” till kant och ca 2 cm i diametern.

0

Madde Småland

14 feb 2011 kl. 17:26

Fortsätter på det lite taggiga. Det här växte på tallrot och spred ut sig på en rätt stor yta. Tänkte inte på exakt hur stor just då men iaf på en yta med en läng på åtminstonde 20-25cm.

0

Madde Småland

14 feb 2011 kl. 17:32

Här kommer en som jag känner igen men kommer inte på vad det kan vara. Vet att jag sett den på bild men det undflyr mig hela tiden.. Har även problem med att klura ut trädslag på stubben men enligt en vän som var med ska det vara ett lövträd, troligen asp eller ask.

0

Madde Småland

14 feb 2011 kl. 17:38

Här kommer det bilder på en som jag också känner igen. Även här är trädslaget okänt för mig men ngt lövträd är det iaf:)

0

Madde Småland

14 feb 2011 kl. 17:45

Glömde skriva på den föregående att den varierade väldigt i storlek från enbart 1-2cm till uppemot 10-15 cm. Den sista bilden där var även en blixtbild ifall första bilden på undersidan inte var tillräckligt tydlig.

Nu blir det de sista bilderna för den här gången:) Bild 1 får jag till vinterskivling men med ovanligt späd fot. Ngn underart eller ngt helt annat?
Bild 2 hör väl inte hit egentligen men upptäckte att älgarna har en av sina toaletter ca 150 m från vårat hus…
Bild 3 bjuder jag på en fin bild av enbär:)

Tack på förhand:)

0

Irene A

14 feb 2011 kl. 18:16

2. en gammal övervintrad ticka, skulle gissa på en Oligoporus, kanske t.o.m. blåticka?

3. violtagging

4. björkmussling (kan växa på lite av varje)

5. borstticka

6. ja, vinterskivling, skulle tro att det är den vanliga Flammulina velutipes

0

Madde Småland

14 feb 2011 kl. 19:16

Tack Irene:) Har bara kollat lite snabbt men ser definitivt likheter med dina förslag. Upptäckte att jag var slarvig med att skriva nr för varje fråga och tror att jag genom det fick dig att missa en.
När jag nu kollat dina förslag såg jag att det inte fanns ngn som påminner om den “rätta” nr 2, den bruna, ludna jag la upp precis under den första med kantarell musslingen. Har du ngt förslag på den?

Tack på förhand och hoppas du förlåter mig mitt slarv…

0

Irene A

14 feb 2011 kl. 19:27

Ja, nu ser jag en som slank förbi :-) vedmussling

0

Madde Småland

14 feb 2011 kl. 19:36

Tack Irene:) Ska kolla upp den med så nu har jag lite att göra ikväll:D

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone