nu blommar vår Amorphophallus konjac, ursprungs knölen till denna blomma hämtade Entomologer na på Rixmuseet på Borneo (tror jag, iallafall i fjärran östern) det tog några år innan den blommade, jag fick en sidoknöl, som det dröjde flera år innan den blev en blomma, (bara ett stort blad)
2006 fick vi får första blomma , sedan bara blad i flera år,men i år blommar den igen, och det luktar stink i hela rummet
Ja, man får nog stå ut med mycket för att få förmånen att lukta på en sån blomma :) Bra kämpat att orka pyssla med den så länge när den bara sett ut som ett blad i många år, och jag hoppas du är stolt över att du lyckades få den att gå i blom.
Men jag är inte riktigt avundsjuk på dig ändå, Klas, för doften bekrivs ju såhär: “The inflorescence, in many species, emits a scent of decaying flesh”... Det luktar med andra ord as hemma hos dig nu?
Hoppas din familj har dåligt luktsinne ;)
Stort grattis Klas, jag hoppas du har den vid datorn! Vid min dator har jag andra, torrare stinkväxter; några Stapelia- och Orbea-arter (ordensstjärna/asblomma). Ibland luktar det så illa där jag måste gå ut i svampskogen - men det är ibland bra att ha någon att skylla på - utifallatt!
Har du sett och luktat på de sörmländska, förvildade stinkkallorna?
En del Stapelia-bilder har jag visat tidigare, men kanske inte den här från 60-talet, på Orbea variegata.
Grattis klaus till en rätt ovanligt blommande växt.
Hade en asblomma en gång den for ut med huvudet före hehe. Dessa stinkbomber skall antingen stå i trädgården eller ännu bättre på naturlig ståndplats. Hellre en Hoya eller en ovanlig orkidee. För två år sedan hade jag en vanilj som blommade inomhus. Tyvärr dog den snart efteråt. Men den luktade ljuvligt, så länge det varade
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.