Har nu i veckan haft mkt tid att fundera på mitt fynd på gran men inte haft tid att kolla upp mer om det. Har inte heller ngn vana av att hitta lite ovanliga fynd så nu undrar jag om jag bör göra ngt.
Bör fyndet rapporteras?
Kollas upp av ngn mer kunnig?
Kanske kolla ifall det verkligen är Plicatura crispa eller om den är annorlunda på mer än bara växtplats?
Finns det fler dokumenterade fall på gran?
Området där de växer kommer utsättas för fortsatt upprensning sen gudrun så fort snön försvunnit. Bör jag försöka få markägaren att spara den här granlågan?
Har läst att oftast växer det på grenar av döda lövträd framförallt på hassel. Här hemma växer den i mängder och då mestadels på levande hassel så det kan väl ändå inte vara så ovanligt på levande träd?
Kanske detta kan ses som konstiga och dumma frågor men jag kan inte svaren och frågar därför hellre en gång för mkt än för lite:)
Tack på förhand så länge. Ska börja jobba nu men kollar av era eventuella svar under dagen eller kvällen när det blir lite tid över:)
Ja, på bok har jag också sett den på. Har försökt kolla på nätet men ännu inte hittat fler fynd än mitt på gran.
När jag nu sökt har det dykt upp 3 alternativa namn så vilket är det aktuella namnet för tillfället, Plicatura crispa, Plicaturopsis crispa eller Tro’gia crispa?
Tack igen:)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.