Hej!
Idag såg jag en mängd svampar som jag inte säkert kan identifiera. De befann sig i olika stadier - de största hade en utbredd, trasig hatt med mörkare mitt. Vaxer i barrskog, bland lingon- och bläbärsris och grönmossa i norra Småland. Nära intill fann jag kremlor och en stor blomkålssvamp. Det har regnat en hel del och mossan är fuktig.
Är det någon som kan hjälpa mig - detta är säkert någon mycket vanlig svamp…
Tilläggas bör att den är gulare på bilderna än i verkligheten, och att hela svampen känns mycket fast och en svag, angenäm doft.
Tack för svaret, Anne-Marie! Jättekul - detta är en svamp som jag inte tror att jag sett tidigare, åtminstone inte i sådan mängd. Gav mig direkt ut i skogen igen och plockade några kilo. Enormt lättplockad - bara att lyfta upp - och dessutom väldigt ren.
För säkerhets skull lägger jag ut en bild från växtplatsen - tacksam för bekräftelse (innan jag börjar tillaga den).
Jodå, visst är det helt säkert en rimskivling:
http://svampguiden.com/art/visa/Rozites_caperatus
De bästa karaktärerna:
* Ringen på foten
* Rynkad hatt med rimfrostliknande beläggning.
* Zickzack mönster på foten ovanför ringen.
* Skiveggen är ojämn
Tack för svaren! Håller nu på att smälta ned och smörsteka dagens skörd. Och det finns hur många som helst att plocka i morgon - och så måste jag köpa mer smör!
Och - de är helt fria från angrepp och väldigt lättrensade.
Det verkar som om jag fått en verklig jackpott idag - har just frossat i stekt blomkålssvamp och har mer än halva “huvudet” kvar. Även blomkålssvampen var väldigt ren och lättrensad.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.