0 247 visningar

14 svar

Snubbel-Svamp

André

3 sep 2006 kl. 15:14

Hej, varje gång jag gått till dasset höll jag på att snubbla över bifogade svampar, går de att äta, är det Björk-Sopp?

Björksopp? 1 & 2

0

hanzzon

3 sep 2006 kl. 15:24

hehe.. inte vet jag vad det är men garanterat INTE björksopp.
mvh

0

hanzzon

3 sep 2006 kl. 15:25

soppar har rörlager under hatten.
mvh

0

Bo Reyer

3 sep 2006 kl. 15:30

I mina ögon ser det mer ut som pluggskivling så skit i svaret!

0

hanzzon

3 sep 2006 kl. 15:32

???

0

Lena M

3 sep 2006 kl. 16:14

När jag såg först bilden bara slank det ur mig, usch !
Befogat eller inte återstår att se.

0

Michael Krikorev

3 sep 2006 kl. 18:02

0

Svampnörden

4 sep 2006 kl. 06:59

Men det där kan väl inte vara pluggskivling! Tycker inte det liknar så värst eller är det en dålig bild?

0

Irene A

4 sep 2006 kl. 07:51

Jodå, bilderna är OK. Möjligen har den rosa övertonen gett skivorna en lite missvisande färg. Annars är det en typisk pluggskivling med gulbrun grundfärg, ofta strimmig hattkant och täta nedlöpande skivor som snabbt fläckas i brunt efter beröring.

0

André

4 sep 2006 kl. 09:30

Bor ni i en svamp också?
Om man kan svampar ger man ett enkelt svar utan att vara dryg.

Kan man inte ge ett vettigt svar så håller man käft.

0

kobran

4 sep 2006 kl. 13:01

Pluggskivling är ett vettigt svar.
De är giftiga, har man upptäckt på senare år.

De är alltför giftiga att ens bry sig om att använda till mat.
Låt dem bara va, nån nytta gör de säkert där de står.

0

katarina

4 sep 2006 kl. 13:03

Detta är INTE björksopp!!!

0

Michael Krikorev

4 sep 2006 kl. 13:23

André: Du har fått seriösa och vettiga svar av både Irene och mig, räcker inte det?

0

Svampnörden

4 sep 2006 kl. 21:29

Kanske borde man addera den här bilden som André har tagit på pluggskivling eftersom de skiljer sig så mycket. Jag menar bara att i länken du bifogar Michael så är de helt runda med en karakteristisk upphöjning i i trattens centrum och skivorna på undersidan tar vid med en rätt skarp vinkelefter en väl definerad fot. Andrés fotografi skiljer sig på att hatten är ojämn med endast en fördjupning i mitten, foten är konisk och väldigt kort med en mjuk övergång till skivor.

Jag är dock helt övertygad om att det är pluggskivling eftersom ni säger det men någon annan kanske inte frågar innan de slänger svampen i pannan och äter den.

0

Irene A

4 sep 2006 kl. 21:48

Ett tips är att titta på många olika bilder för att se svamparnas variationer. Det vetenskapliga namnet är användbart om man vill testa att söka bilder på Google - men man måste förstås ta med i beräkningen att bilderna som dyker upp där, ibland kan föreställa något helt annat…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone