0 1256 visningar

10 svar

Orange strävsoppar?

Saris

24 feb 2011 kl. 18:42

Jag älskar dessa svampar; björksopp/aspsopp/vad de nu heter. Tycker att de har trevlig konstistens och smakar hur bra som helst.
Såg dock i en nyinköpt svampbok att det stod:
“De strävsoppar som har orange hatt har visat sig kunna orsaka allergiska reaktioner och bör därför undvikas”.

Någon som kan svara på vad dessa allergiska reaktioner skulle kunna vara, och hur allvarligt det egentligen kan vara, med tanke på att jag har ätit dessa i åtskilliga år utan problem.

0

klas jaederfeldt

24 feb 2011 kl. 19:22

vilken bok står det så i

0

Saris

24 feb 2011 kl. 19:39

Det står med följande radbrytning:

“En naturhandbok om
Svampar
i Sverige & Nordeuropa”

Sedan står det namn på de som har gjort boken:
“Josephine Bacon, Paul Sterry & Andrew Merrick”

Utgiven 2010

0

Bo Reyer

24 feb 2011 kl. 20:12

Aspsopp/Apelsinsopp har jag ätit under flera decennier utan allergiska reaktioner, vilket tycks mig märkligt, då jag kan utveckla allergi mot många andra råvaror.

Ta detta med en väldigt stor nypa salt!

0

Irene A

24 feb 2011 kl. 20:34

De har diskuterats mycket i Norge, och i USA är också förgiftningsfall kända. Jag vet inte om det rör sig om allergi, kanske snarare om slarvigt tillagad svamp.
Här är en av många artiklar i ämnet:
http://gladisopp.origo.no/-/bulletin/show/115158_roedskrubb-maa-varmebehandles-godt?ref=mst

0

Tina Nordberg

25 feb 2011 kl. 09:49

Jag reagerar inget på dessa svampar.

0

Birgitta D

25 feb 2011 kl. 09:52

Det finns väl alltid människor som reagerar på olika saker tex vet jag om någon som inte tål karl Johan. Som tur är tillhör jag inte dom.

0

Dahlén

25 feb 2011 kl. 13:03

På norska heter ALLA svampar sopp. Inte bara rörsvamp.

0

Mattias Andersson

27 feb 2011 kl. 14:24

Det verkar finnas en del amerikanska uppgifter kring detta (Colorado). Jag känner inte till några skandinaviska uppgifter.

0

Birgitta D

14 mar 2011 kl. 11:21

På SMF’s träff i helgen fanns det med information om tegelsoppen och den har tydligen framkallat en hel del förgifningar i Norge. Så tillbaka till artikeln från Irene lång tillagning rekomenderades samt ät den inte torkad utan tillagning heller. Svampmjöl på tegelsoppen kan vara olämpligt.
Även fläckkantarell och honungsskivling är olämpliga att äta.

0

Räven

15 mar 2011 kl. 10:40

torkad svamp eller s
vampmjöl är väl knappast gott

vem äter det utan tillagning
?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone