Jag älskar dessa svampar; björksopp/aspsopp/vad de nu heter. Tycker att de har trevlig konstistens och smakar hur bra som helst.
Såg dock i en nyinköpt svampbok att det stod:
“De strävsoppar som har orange hatt har visat sig kunna orsaka allergiska reaktioner och bör därför undvikas”.
Någon som kan svara på vad dessa allergiska reaktioner skulle kunna vara, och hur allvarligt det egentligen kan vara, med tanke på att jag har ätit dessa i åtskilliga år utan problem.
De har diskuterats mycket i Norge, och i USA är också förgiftningsfall kända. Jag vet inte om det rör sig om allergi, kanske snarare om slarvigt tillagad svamp.
Här är en av många artiklar i ämnet:
http://gladisopp.origo.no/-/bulletin/show/115158_roedskrubb-maa-varmebehandles-godt?ref=mst
På SMF’s träff i helgen fanns det med information om tegelsoppen och den har tydligen framkallat en hel del förgifningar i Norge. Så tillbaka till artikeln från Irene lång tillagning rekomenderades samt ät den inte torkad utan tillagning heller. Svampmjöl på tegelsoppen kan vara olämpligt.
Även fläckkantarell och honungsskivling är olämpliga att äta.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.