0 588 visningar

17 svar

Bruna fläckar på kremla!

Ewa Lilliesköld

28 feb 2011 kl. 17:39

Var på en mycket intressant och givande föreläsning om kremlor förra veckan. Kom på en fråga när jag satt på tunnelbanan in till stan, nämligen vad är det som orsakar de här bruna fläckarna som man ofta ser på skivorna på framför allt mandelkremlor men även på andra kremlor. Vad är det som orsakar dessa bruna fläckar? Någon som vet?
:)

0

gunhild i Kåddis

28 feb 2011 kl. 22:58

Enligt Nya svampboken beror dom bruna fläckarna hos gulkremlan på insektsangrepp, jag trodde det var sporer.

0

anithau

28 feb 2011 kl. 23:33

Och jag har lärt mig att det är ålderstecken.

0

Jan A, Uppsala

1 mar 2011 kl. 08:10

Och jag har lärt mig att ingen riktigt “vet”! Grönkremlans rostfläckar har iaf för länge sen gett den dess “latinska” artnamn; aeruginea…
Men svaret är förhoppningsvis/ måhända på väg!.;)

0

Bo E

1 mar 2011 kl. 10:00

insektsangrepp brukar ju komma med åldrandet så det ligger väl nåt i bägge förslagen - sporer tror jag mindre på - de är väl inte bruna?

0

Ewa Lilliesköld

1 mar 2011 kl. 17:50

Tack för era svar!
Nej, Bo - sporerna är vita hos kremlor!
Tror nog mera som Jan A, ingen vet men så småningom kommer vi säkert att få ett svar…..

0

Professor Kalkyleringspapper

1 mar 2011 kl. 18:00

Tror att det är syret som får svampen att reagera på samma sätt som på tex äpplen mm mm.

0

Karl S

1 mar 2011 kl. 18:26

Jag tror nog att det är insektsangrepp, svampmyggor som lägger ägg i lamellerna. Sen efter kläckning så käkar dom små liven på och bajsar m.m och det blir brunaktigt. (sen kryper dom in i svamphatten och…).

æruginea = ärggrön, kan väl ha något med hattfärgen att göra?

0

Jan A, Uppsala

1 mar 2011 kl. 21:51

Ärggrön; OK Karl, jag har kontaminasammanblandat något - ska försöka komma på vad.
Bajsteorin; knappast, flera kremlor brunfärgas vid REN brytning - kemisk reaktion, men vilken? Oxidering?, men vad oxideras?

0

Ewa Lilliesköld

1 mar 2011 kl. 22:10

Så här svara Per Marstad mig idag:
“Hei.
Jeg har ikke sett noen forklaring på dette, men har regnet med at det er en form for oksydasjon.
Hilsen,  Per.”

0

Bo E

2 mar 2011 kl. 10:56

är det inte även så att doften påverkas så att äldre “oxiderade” exemplar får en unknare ton, och vissa arter t ex sillkremlan utvecklar sin särpräglade arom

0

Ewa Lilliesköld

3 mar 2011 kl. 12:06

Tänker man på att äpplen blir bruna av oxidation så är det ju inte omöjligt att det sker något liknande med kremlor.
Men flera frågor kvarstår. Varför sker det bara på vissa kremlor och ibland t.o.m. på unga, fina, “perfekta” exemplar?
Och varför uppträder brunfläckigheten ofta i form av en ring?

0

Bo E

3 mar 2011 kl. 12:23

förr eller senare ruttnar väl alla kremlor bort om ingen käkar upp dem dessförinnan?

men hur brunfläckarna ser ut uppförstorade är jag mer osäker på - nån som kan illustrera med bild?

0

Karl S

8 mar 2011 kl. 07:59

Jan, spontan brunfläckning sker väl oftast i gruppen Xerampelinae (sillkremlor), som är genetikt homogen. Dom har isolerat luktämnet (xerampelin), men jag vet inte om det är det samma som brunfärgas av någon åldersbetingad reaktion.

Hos grönkremlan och en del andra (kant- m.m.) tycker jag mig ha märkt att larvangreppet ofta börjar just i brunfärgningen. “Ringen” kryllar ibland av larver. Men gillar larverna ett brunt område eller orsakar de brunfärgning? Jag har i alla fall svårt att tro att det är fråga om oxidation i just de här fallen med lamellerna.

0

Bo E

8 mar 2011 kl. 10:32

jag har alltid trott att det är åldrande och larvangrepp som så att säga sliter på lamellerna och får dem att börja murkna - men det finns kanske andra teorier

0

Sven Damne

13 mar 2011 kl. 18:36

I en gammal lärobok i Livsmedelskemi - Food Chemistry - fanns ett kapitel som hette (jag har dessbättre slängt boken) enzymatic browning. Det handlar alltså om att enzymer orsakar brunfärgning hos bla äpplen.

0

Sven Damne

13 mar 2011 kl. 18:59

(Lite) mera: Kanske finns någon ledtråd i följande (från Google) “Polyphenols – main components in enzymatic browning
Polyphenols, also called phenolic compounds, are group of chemical substances present in plants (fruits, vegetables och också t ex skaldjur) which play an important role during enzymatic browning, because they are substrates for the browning-enzymes.

Phenolic compounds are responsible for the colour of many plants, such as apples, they are part of the taste and flavour of beverages (apple juice, tea), and are important anti-oxidants in plants.”
Fenolföreningar är viktiga antioxidanter. Syreangrepp (oxidation) efter skada eller åldrande sätter igång antioxidanterna som bildar färgade föreningar. Enzymerna har väl någon “konsultroll” i sammanhanget.

0

tomten

15 mar 2011 kl. 10:42

bra och informativ utredning av Sven Damne

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone