Var på en mycket intressant och givande föreläsning om kremlor förra veckan. Kom på en fråga när jag satt på tunnelbanan in till stan, nämligen vad är det som orsakar de här bruna fläckarna som man ofta ser på skivorna på framför allt mandelkremlor men även på andra kremlor. Vad är det som orsakar dessa bruna fläckar? Någon som vet?
:)
Tänker man på att äpplen blir bruna av oxidation så är det ju inte omöjligt att det sker något liknande med kremlor.
Men flera frågor kvarstår. Varför sker det bara på vissa kremlor och ibland t.o.m. på unga, fina, “perfekta” exemplar?
Och varför uppträder brunfläckigheten ofta i form av en ring?
:)
Jan, spontan brunfläckning sker väl oftast i gruppen Xerampelinae (sillkremlor), som är genetikt homogen. Dom har isolerat luktämnet (xerampelin), men jag vet inte om det är det samma som brunfärgas av någon åldersbetingad reaktion.
Hos grönkremlan och en del andra (kant- m.m.) tycker jag mig ha märkt att larvangreppet ofta börjar just i brunfärgningen. “Ringen” kryllar ibland av larver. Men gillar larverna ett brunt område eller orsakar de brunfärgning? Jag har i alla fall svårt att tro att det är fråga om oxidation i just de här fallen med lamellerna.
(Lite) mera: Kanske finns någon ledtråd i följande (från Google) “Polyphenols – main components in enzymatic browning
Polyphenols, also called phenolic compounds, are group of chemical substances present in plants (fruits, vegetables och också t ex skaldjur) which play an important role during enzymatic browning, because they are substrates for the browning-enzymes.
Phenolic compounds are responsible for the colour of many plants, such as apples, they are part of the taste and flavour of beverages (apple juice, tea), and are important anti-oxidants in plants.”
Fenolföreningar är viktiga antioxidanter. Syreangrepp (oxidation) efter skada eller åldrande sätter igång antioxidanterna som bildar färgade föreningar. Enzymerna har väl någon “konsultroll” i sammanhanget.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.