KOH är väl kaliumhydroxid det är inget som vi svampfärgare håller på med men järnoch kopparsulfat har jag!
Jag lyckades få tag på gratispapper Ph efter ett tips här på guiden.
Jag ringde till en firma som jag hittade på nätet och jag fick gratispapper som de hade i en monter.
Nu har svamping.se tagit hem och säljer,där fick jag också papper,så nu har jag så jag klarar mig ett tag.
Kanske hon kan fixa KOH
Svampklubbarna vet jag inte var de köper ifrån?
Jag köpte KOH-pastiller över disk på kemiförrådet på Umeå universitet, men jag är lite osäker på om de fortfarande säljer till privatpersoner eller om man måste ha en firma.
Mina ansträngningar att blanda till eget Melzer ledde till avsevärt svårare prövningar där jag registrerade mig som kund hos ett kemikalieföretag och fick tag på det mesta - men förstås inte den narkotikaklassade biten. Efter att ha satt mig in i dispensreglerna gav jag upp…
För övrigt tror jag att jag har KOH så jag klarar mig flera livstider ut, så i och för sig skulle jag kunna dela ut några pastiller till behövande mot en mindre ersättning. Jag finns på http://www.skogsfrun.se.
Linnea, vi har haft detta uppe på tidigare trådar. t ex
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=163782&fnr=1&sok=Reagenser&Start=0&Offset=50&1
När det gäller KOH så går NaOH precis lika bra, ger samma reaktioner. Rensningsmedel för avlopp är (tekniskt) ren NaOH (natriumhydroxid, natronlut), och är lätt att få tag på i större dagligvaruaffärer.
Tack för alla svar! Om det funkar med kaustiksoda eller liknande starka rengöringsmedel som finns i dagligvarubutik är det ju toppen. Enkelt att hänvisa till. Anledningen till min fråga är att jag skriver på en text om svampar till en nyupplaga av Fältbiologernas Knuffa för kryptogamer. Eftersom man ofta kommer till steg i nycklarna som kräver reagenser ville jag kunna ge tips om var sådana kan fås tag på. Och jag borde ju skaffa för egen del också.
Folk får kanske nöja sig utan Melzers och de mer ovanligare reagenserna, det är ju ändå lut som används mest.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.