0 596 visningar

15 svar

Frågeticka......

Stefan hbg

8 mar 2011 kl. 18:43

Novis på tickor och här är en från i somras jag inte fick riktigt kläm på. Lite luden, lukt och ev. smak har jag glömt det är ju ett tag sedan. Någon av Inonotus-tickorna kanske..?
Tacksam för förslag.

0

Alf Pallin

8 mar 2011 kl. 20:39

Ser ut att den växer på asp, mitt förslag unga rävtickor.

0

klas jaederfeldt

8 mar 2011 kl. 21:43

eller kanske I.cuticularis Skillerticka

0

skillerticka

klas jaederfeldt

8 mar 2011 kl. 21:46

så här är hatthuden på skillerticka, en viss likhet?

0

Stefan hbg

8 mar 2011 kl. 21:46

Fick för mig bara att den växte på en “gudruntall” och det är väl inte så vanligt med rävtickor på det substratet? Tack för förslaget.

0

klas jaederfeldt

8 mar 2011 kl. 21:48

om det är tall så får jag ta tillbaka mitt förslag

0

Stefan hbg

8 mar 2011 kl. 21:50

Rävticka, skillerticka. Får titta lite mer på dom om det känns rätt :) Visst är det irriterande med gamla osorterade foton :)
Tack så hemskt mycket.

0

klas jaederfeldt

8 mar 2011 kl. 21:50

ser inte ut som tall

0

Stefan hbg

8 mar 2011 kl. 21:52

Du har säkert rätt Klas. Växte i tallskog med inslag av lövträd. Minnet sviker…

0

klas jaederfeldt

8 mar 2011 kl. 21:55

om du har möjlighet att sända mig en bit ticka (hatthuden) så är det snabbt kollat om det är skillerticka,

0

Stefan hbg

8 mar 2011 kl. 22:00

Ledsen klas, tog ingen kollekt. Bilden tagen 3sep-ifjol så det är ju ett tag sen. Tack annars, hade varit trvligt att få veta..

0

klas jaederfeldt

8 mar 2011 kl. 22:20

tänkte om du kom tillbaka nu,det går även att arta en gammal ticka

0

Hans v E

8 mar 2011 kl. 22:59

För mig är det självklara pälstickor. Kan det vara på oxel?

0

hans

klas jaederfeldt

9 mar 2011 kl. 00:31

möjligheten finns

0

Irene A

9 mar 2011 kl. 08:41

Det som jag ser på bilden är aspbark och rävtickor.

0

Stefan hbg

10 mar 2011 kl. 20:27

Ok, tack för hjälpen. Blir till att plugga bark i sommar. Svårt när man inte har ett löv att titta på...

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone