0 455 visningar

15 svar

Nu blommar våren :)

"JAS" Helsingborg

13 mar 2011 kl. 15:55

Blev inte så mycket vårbilder idag, halva familjen sjuk och så fotbollsmatch för den yngste och bilen på verkstad.

0

Vad är detta då???

"JAS" Helsingborg

13 mar 2011 kl. 15:57

En ledtråd finns i någon av de tidigare bilderna, om man vet så vet man och då är det ju inte så svårt men har man ingen aning så får m,an gissa så klart.

0

Lena M

13 mar 2011 kl. 16:04

Tack för vårblommorna !
Men vad det är på bild 2, ingen aning? Kan de vara nåt som ramlat ner från någon växt eller kanske någon som slängt ut fågelmat :)

0

Bo E

16 mar 2011 kl. 10:51

ingen aning om det gröna - nånting från havet kanske- alger eller tång???

Här i inlandet hörde jag koltrasten sjunga i lördags kväll - det är ett fint första vårtecken tycker jag

0

"JAS" Helsingborg

16 mar 2011 kl. 11:24

Många flyttfåglar är på gång. Lärkan och strandskatan har jag hört sedan vecka 8 då jag hade luftkuddeland i Skåne. Tyvärr så hade vi -g i natt och det blåser en rätt otrevlig nordostan idag men solen skiner och det gör den väl i hela landet men det är bara ett par +g i skuggan.
Som jag skrev, - En ledtråd till de små gröna sakerna finns i någon av de första bilderna:)

0

Bo E

16 mar 2011 kl. 11:53

måste väl vara frön till nån av blommorna i första bildserien - om det inte är busfrön förståss???

0

Lilla My

16 mar 2011 kl. 12:05

Äntligen! Satt precis och konstaterade att om en dryg månad är det dags för premiärkok på första späda nässlorna, det blir soppa med förlorat ägg till påskaftonsmiddagen :) och så ett hembakt bröd till det, och så kanske en liten halvtorr sherry efteråt… Mmmmmmm!

Men hu vad påsken är sen i år!

0

Birgitta D

16 mar 2011 kl. 18:41

Paj med nässlor och kantareller är mums, tur man har fryst ner och torkat i väntan på den riktiga våren.

0

"JAS" Helsingborg

17 mar 2011 kl. 09:05

Jag kan meddela övriga Sverige om att de första potatisarna för kommersiellt bruk är satta i Skåne, på Bjärehalvön som vanligt. Så nu är våren garanterat här:)

0

Lena M

17 mar 2011 kl. 10:18

Nu vill jag gärna veta vad det är på fotot ( den med det gröna ) får ingen ledtråd av övriga bilder :)

Tidig timma här nere i hagen, 9 st.

rådjur

0

Bo E

17 mar 2011 kl. 11:14

jag gissar på nånslags frön i alla fall

ser ju ut som gröna ärtor fast inte så runda, lite mer utdagna i formen

0

"JAS" Helsingborg

17 mar 2011 kl. 11:51

Ok då! Lite banalt kanske men jag kunde inte låta bli, på tredje bilden ser ni min son och fotbollslaget Råå IF P 9. som han spelar med i, de står på en konstgräsplan och de små gröna kulorna är det GRANULAT som läggs i mattan för att få de konstgjorda stråna att stå upp. När det snöat så plogas planen och granulatet följer med snön och snödrivorna blir gröna. Som jag skrev, vet man så vet man annars är det inte lätt att gissa:)
Här skall jag bjuda på en länk som inte heller har med svamp att göra men lite tänkvärdheter kan man hitta här. http://www.crazypictures.se/

0

"JAS" Helsingborg

17 mar 2011 kl. 22:16

Ja så mycket var med den blommande våren värd. Just nu ett par cm. nysnö -2g och som inte det vore nog slog influensan till och här ligger man med feber och en rinnande långnäsa:(

0

BirgittaD

18 mar 2011 kl. 08:41

Vad är väl ett par cm. Vi har fått 25 cm i Tranås i natt och fortfarande snöar det.

0

Nu blommar våren :) under nysnö (:

Tina Nordberg

18 mar 2011 kl. 10:37

Här har det kommit ner drygt en dm, och snöar fortfarande.

Sent i går kväll var jag på en långpromenad på gärdena i månskenet. Det var så lättgånget på skaren, brast endast på ett ställe och där var snödjupet över knäna.Härliga månskuggor med spöken både här o där.
På skogsvägarma är det omöjligt att ta sig fram fotledes, blankis överallt och nu med ett dm tjockt snötäcke. Uff uff uff.

0

Nu blommar våren :) under nysnö (:

Jan A, Uppsala

18 mar 2011 kl. 11:28

Nu börjar det snöa lite smått här.
Skaren bar perfekt i går och jag sprang runt bl.a. i trollhandshassellunden och tittade på såväl färsk som gl svamp! Har inte velat gå fram till trollhandshasseln på ett tag; vill inte avslöja den med mina spår, men i går blev det inga såna! Kommer kanske bilder i ny tråd…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone