0 339 visningar

6 svar

Premiärtur i djupsnö

Lena M

14 mar 2011 kl. 15:50

Men vad såg jag ? Om jag skall våga mig på en gissning så kanske

1. kuddticka   på sälg
2. piggplätt   -”-
3. sälgplätt   på al tror jag
Vill gärna veta om jag är rätt ute !

Nu väntar jag till snön sjunkit undan för bitvis gick den över knäna :))

plättar, ticka ?

0

Skogsfrun i Obbola

14 mar 2011 kl. 19:10

Jag skulle gärna vilja ha sett mer av den förmodade kuddtickan. Men den är inte bullig på mitten som kuddtickor brukar vara, och är också lite väl ljus till färgen. Det är inte möjligen sälgtickor som flutit ihop?

0

Lena M

14 mar 2011 kl. 19:16

Oj, ingen aning och nu väntar jag nog nån vecka tills snön sjunkit undan.Bilden är zoomad eftersom snödjupet satte hinder för närmare utforskning.

0

Jan A, Uppsala

15 mar 2011 kl. 09:13

Jag går ett steg längre än Skogsfrun i djupsnön och påstår att bilden föreställer sälgticka, som “undertillväxande”/halvresupinat ofta ser ut så. Däremot tror jag att bilden är lite för ljus - kanske solskenets fel.

0

Jan A, Uppsala

15 mar 2011 kl. 16:47

Lena! Den här sälgtickebilden kallar jag “Sälgängel”. Jag har bättre, med dem sparar jag…

0

Lena M

15 mar 2011 kl. 17:00

Okey, jag visste inte att sälgtickor växte på det sättet, men nu vet jag.
Tickor, skinn har inte fångat mitt intresse till 100 men det kommer kanske.
Ju mer man lär sig ju intressantare blir det förståss.

0

Skånska sälgtickor

"JAS" Helsingborg

15 mar 2011 kl. 19:07

Jag har några som liknar dina Lena.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone