0 637 visningar

25 svar

En tur i vårsolen:)

"JAS" Helsingborg

16 mar 2011 kl. 12:26

1.
Äntligen verkar det som om våren är på gång ordentligt. Jag går här och vankar av och ann och väntar på att tempen ute skall stiga. Solen höjer sig högre och högre över hustaken, det ångar från gräsmattorna. Nu är det snart dags att ge sig iväg. Jag skall inte så långt idag, bara några kilometer, bort till ”trollträsket” vid Råå södra. Jag har ingen brådska så jag skall kolla upp om det kan finnas några myxomyceter i området också. Tro det heller ej men den första grenen jag vänder på hyser faktiskt några gamla slemsvampskroppar. Som vanligt är det ingen mening med att spekulera i vilken art det rör sig om, gissa kan bara röra till det.

0

"JAS" Helsingborg

16 mar 2011 kl. 12:29

2.
Solen värmer, koltrastarna sprätter i mossan och talgoxen kvittrat sin typiska vårmelodi (talljoxaren, som den hette för, vilket är ett betydligt bättre och mer beskrivande namn) Mitt typiska beteende fortsätter, ett beskrivande namn på mig borde bli ”lågbökare” . Jag hittar denna som jag inte har en susning om så här önskas hjälp.

0

"JAS" Helsingborg

16 mar 2011 kl. 12:30

3.
Intill denna ännu en som jag inte har koll på, påminner lite om ribbgrynna men det tror jag inte själv på och när jag lirkar lite på några barkflagor för att se om det kan finnas fler myxomyceter så hittar jag dessa små kryp som också är obekanta för mig men de är säkra vårtecken i alla fall. Här önskas alltså mer hjälp.

0

"JAS" Helsingborg

16 mar 2011 kl. 12:31

4.
Visst finns det fler slemsvampar och naturligtvis den alltid förekommande Metatrichia vesparium Bukettullklubba, finns det gammal fuktig ved så nog finns denna vackra gynnare där.

0

"JAS" Helsingborg

16 mar 2011 kl. 12:31

5.
En kraftig myceltråd börjar skjuta nya ”skott” ? Jag förknippar dessa grova och svarta mycel med honungsskivling och tror att jag inte är helt ute och cyklar då. Strax intill hittar jag en liten svamp som jag vid två tillfällen har sänt iväg till Uno Eliasson för att jag har trott att det har rört sig om en slemsvamp men så är inte fallet och Sven-Åke Hansson har vid ytterligare två tillfällen fått ta del av den men de har inta gått att artbestämma. Nu hoppas jag att dessa är tillräckligt mogna för att ge ett positivt resultat, jag har ju haft med dem här på forumet också men inget har framkommit. Jag tycker att de påminner om små bäckmurklingar men det är det så klart inte. En myxomycet hittar jag i mossan också.

0

"JAS" Helsingborg

16 mar 2011 kl. 12:32

6.
Fler myxar dyker upp och jag blir lite förvånad av artrikedomen i detta lilla område, nästan inne i samhället. Detta är någon Arcyria, kanske en Arcyria incarnata men Uno får avgöra det senare.

0

"JAS" Helsingborg

16 mar 2011 kl. 12:33

7.
En skaftlös myxomycet på blad av tysk lönn, ett jäkla ogräs som borde ha stannat i Tyskland.

0

"JAS" Helsingborg

16 mar 2011 kl. 12:34

Ännu en myx, troligen en Trichia varia.

0

"JAS" Helsingborg

16 mar 2011 kl. 12:35

9.
Men det var ju inte för dessa jag var här i ”trollträsket” utan för att leta och kolla upp trollhänderna.11 nya stroman hittades idag, marken är fortfarande frusen och det ligger is kvar på de vattensjukaste områdena, det kommer att dröja flera veckor innan marken är helt fri från tjäla och is. Jag hittade flera stroman som hade fallit till marken med sitt substrat så klart, vinters hårda väder har farit hårt fram tydligen.

0

"JAS" Helsingborg

16 mar 2011 kl. 12:36

10.
Det är fuktigt på marken men uppe i buskarna är det torrt och både kantöronen och trollhänderna torkar och spricker. De små eller rättare sagt jag kan inte se någon tillväxt hos några individer ännu.

0

"JAS" Helsingborg

16 mar 2011 kl. 12:37

11.
En Hjortticka och några kantöron. Visst rör det på sig i markerna även om det fortfarande är en del tjäle som sagt. Kan ni bild 3?

0

Jan A, Uppsala

16 mar 2011 kl. 12:47

Grattis JAS! Här hade vi -13.9 i morse och stövelskaften är ännu inte tillräckligt höga när det är dagsmedja (fint gammalt ord som tyvärr förvrängts). Skaren bär dock fint tidigt på fm. Snödjupet är fortf drygt 50 cm på de värsta ställena - men det är barfläckigt i exponerade sydlägen!

0

Ewa Lilliesköld

16 mar 2011 kl. 13:02

Måste varit en härlig utflykt med så många häftiga fynd - fina bilder :)
Ja, här har Vättern precis, sakta men säkert börjat gå upp så någon värme är det då rakt inte och det finns en hel del snö kvar ute i markerna!

Bild 3….ingen aning???
:)

0

Tina Nordberg

16 mar 2011 kl. 13:13

Kanske nr 3 är talgsvamp Sebacina incrustans, tycker det ser så ut.

0

"JAS" Helsingborg

16 mar 2011 kl. 14:48

Hoppas på en fin utflykt i helgen. Nej bild 3 är ingen svamp. Trodde faktiskt att Jan A. skulle ha en bra gissning.

0

Jan A, Uppsala

16 mar 2011 kl. 14:51

Jag trodde du visste att det är en trips-art. Finns en del!
Hinner inte titta mer förrän framemot natten, men då ska du få!

0

"JAS" Helsingborg

16 mar 2011 kl. 16:15

Jag/vi syftar på bild 3 i serie 11 alltså en växt att insekten är någon trips anande jag men inte vilken. Du är välkommen med svar på båda, växten vet jag så klart:)

0

Lena M

16 mar 2011 kl. 16:25

Så trevligt att få en tur i vårsolen med dig, här får jag vänta ett tag ännu men den som väntar på något gott…......
Och jag kan inte hjälpa dig med svar på någon av dina frågor :)

0

Birgitta D

16 mar 2011 kl. 18:37

Här i norra delen av småländska höglandet får vi också vänta på några svampfynd. Det är dock trevligt få tjuvstarta med dig Jan.

0

En tur i vårsolen - med tripstips och talgoxe...

Jan A, Uppsala

17 mar 2011 kl. 06:58

Om du vill du veta vilken tripsart du fotat, JAS, så finns det två personer i Norden som är lite ”tripskare” än andra;
Sverre Kobro: sverre.kobro@bioforsk.no
http://www.bioforsk.no/ikbViewer/Content/67362/TEMA_5-6_RBM-sk.pdf
(En artikel om rönnbärsmal som kanske kan intressera också andra äppelätare!)

Och så finns Jukka Kettunen:
jukka.olavi.kettunen@kuopio.fi
http://www.sci.utu.fi/projects/biologia/elainmuseo/hemi/tyoryhma/tyoryhma.htm

De tripsarter som lever av svamp är troligen rätt svampartspecifika eller åtm. tämligen trogna sin svamp!

Men jag tycker att du inte ska sprida virrläror om talgoxen.  Den har inget med vare sig tall eller jox att göra.  Dess fina namn syftar både på matvanorna och på kindfläcken som påminner om ett oxöga.  Om det engelska, folkliga namnet oxeye (eller oxeye tit) har uppkommit före, efter eller t.o.m. oberoende av vårt namn talgoxe vet jag inte.  Kanske kan vikingarna ha medverkat!..;)
(Det ”riktiga” engelska namnet är tråkigare; ”great tit”.) 
På isländska heter den ”Flotmeisa” och på norska ”Kjøttmeis”, båda namnen syftande på matvanorna.  I flera länder har den namn som syftar på den svarta teckningen, t.ex. Mallerenga carbonera, Koolmees, Kohlmeise och Zjwartkop.

0

"JAS" Helsingborg

17 mar 2011 kl. 09:02

Tack för det Jan!
Angående mitt påstående om namnet på talgoxen så härrör det från det utomordentligt trevliga radioprogrammet ” naturbruk”. För ett par år sedan lyssnade jag och min kollega på det på vår väg mot Västervik, där hänvisade man till att Linné hade kallat den för just “talljoxare” då den enligt honom joxade runt i tallarna och vi kunde inte mer än att hålla med då vi under nästan 10år haft en rätt stor population talgoxar runt luftkuddeland på Lysingsbadets camping i Västervik och vi är lite sura på dem för de joxar runt i tallarna så det drösslar både barkflagor, barr och tallfrön i mängder ner i våra luftkuddar när de far fram i tallarna. Men om detta är en villfarelse så kommer alltså uppgifterna inte från mig.

0

Tina Nordberg

17 mar 2011 kl. 09:40

Serie 11 bild 3 nässlor?

0

Tina Nordberg

17 mar 2011 kl. 09:52

I mitt första inlägg menade jag att serie 3 bild 1-2 liknar talgsvamp.

0

"JAS" Helsingborg

17 mar 2011 kl. 11:58

Bra Tina, jag var inte riktigt med där men ditt förslag låter bra tycker jag, skall lämna kollekten idag till Sven-Åke så får vi se vad han säger.

0

"JAS" Helsingborg

17 mar 2011 kl. 12:01

Kanske lika bra att avslöja vad som syns på bild 3 serie 11. Det är en jättebjörnloka Heracleum mantegazzianum som har börjat spira, i området finns det gamla själkar som är upp till minst 3,5 meter i höjd.

0

Bo E

17 mar 2011 kl. 12:31

kan tro det när man vet - men hade aldrig kunnat gissa det

man måste nog ha sett björnlokan i det stadiet för att känna igen den - vacker färg i ala fall

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone