0 470 visningar

12 svar

Vårens kanske sista skartrask?

Jan A, Uppsala

20 mar 2011 kl. 19:41

I förmiddags blev det en tur till vår närbelägna lund - med växande barfläckar mot S.

0

Jan A, Uppsala

20 mar 2011 kl. 19:44

Norr om åskrönet såg det dock ut så här, så där fanns inget att hämta nu.

0

Jan A, Uppsala

20 mar 2011 kl. 19:49

Det blev fel! Här är rätt text till de förra bliderna!

Men i sydlutet finns almstubbar och -lågor med gamla och yngre svartöron.

0

Jan A, Uppsala

20 mar 2011 kl. 19:50

Den 4 april förra året hittade och rapporterade jag ymnigt med blodtickor på en gl tallåga nära en aspdunge. Nu börjar de flesta att flagna, men det finns också unga, vackra! Och idag trummade en större hack i dungen.

0

Jan A, Uppsala

20 mar 2011 kl. 19:53

En bit därifrån finns en helt nydöd lönnstubbe med nyhackat bohål mitt på och fnösktickor hod och på en oxel strax intill växer en halvstor, vacker eldticka.

0

Jan A, Uppsala

20 mar 2011 kl. 19:54

Dessa gula och gröna, på gl lind, har jag läst om nånstans, men har helt glömt vad och var! Kan någon hjälpa mig?
Och i en djup vedspricka i en ”halverad lind” skymtar dessa. Ska försöka åstadkomma bättre…
Skaren var iaf bra!

0

Karin W

20 mar 2011 kl. 20:48

Kanske gulmjöl,  Chrysothrix candelaris på den gamla linden.

Håller med om att skaren var bra idag för att inte tala om den härliga solvärmen.

0

Jan A, Uppsala

20 mar 2011 kl. 22:36

Tack Karin, nu minns jag!

0

"JAS" Helsingborg

20 mar 2011 kl. 23:49

Fina bilder Jan och det ser ut som om våren närmar sig. Själv var jag en runda i trollträsket med intressant fynd som följd:)
Jag tror inte att jag har gått på riktigt bra skare sedan 60 talet!

0

Jan A, Uppsala

21 mar 2011 kl. 22:19

Bara en hundrameterstur i dagens värme. Första stoppet vid vår egen stora ek, som på nedre delen ser ut som på bild 1.  Vad det nu är?
Sen till en gl lind med skojig vedytstruktur.

0

Jan A, Uppsala

21 mar 2011 kl. 22:22

Så till de konstiga ljusa i vedspricka från min sista bild i går. Den stora är nästan 2 mm. Inte riktigt fullt så dålig bild som då!  Får väl skörda en – i värsta fall!
Och visst är gulmjölet vackert, Karin!
Till sist gulmjöllinden från väg 272 – om nån råkar ha vägen förbi!
Länge sen den stympades senast…

0

Karin W

21 mar 2011 kl. 23:26

Det oranga på eken är nog Trentepohlia sp., en grönalg som ibland ingår i lavar men som också kan klara sig själv (fast det kanske är andra arter, jag vet inte).

Mycket vacker gulmjöl Jan.

0

Jan A, Uppsala

22 mar 2011 kl. 07:10

Tack för tipset Karin! Det bör väl isf vara T.umbrina, eftersom den växer på bark. Ska lukta på den vid lågtrafik - för säkerhets skull…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone