Solen tittade fram några timmar på eftermiddagen annars mulet och trist. I vilket fall som helst blev det en runda till “trollträsket” på södra Råå. Det blir mer från där i morgon kanske men nu vill jag visa trollhand och kantöra på ännu ett för mig nytt substrat nämligen Jättebjörnloka Heracleum mantegazzianum!!!
Kul JAS! Finns något vettigt kantöresubstrat nära björnflokan?
Jag har sett kantöra som kastat sig över till befängda substrat - flera har varit örter. Men i mina fall har örat alltid kommit från ett någorlunda normalt värdsubstrat, oftast “vanlig” Salix cinerea. När jag skriver kastat sig över så menar jag så, bokstavligt!
Bild hasseltrollhand i torsdags.
Nej, inget kastande utan de björnlokor som jag sett med kantöra har antingen vuxit så nära salixen att de har legat “kloss mot kloss” så att säga eller så har björnlokans stjälk vikt sig och lagt sig över salixen, så i stort samma sak där “kloss mot kloss”. Hittade förövrigt oxå kantöra på hylle (fläder) sambucus nigra som oxå är mitt första fynd på detta substrat vilket jag tycker är lite konstigt då det i det område som kallar “trollträsket” växer en hel del både unga och mycket gamla hyllebuskar/träd. Även här växte salixen och hyllen “kloss mot kloss” men det gör de förövrigt på många ställen men som sagt aldrig något kantöra på hyllen fören nu!?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.