0 158 visningar

7 svar

Svamp i trädgården

Eva

3 sep 2006 kl. 16:49

Hej!
Har denna svamp växande under min häck. Är det champinjoner?
Tacksam för hjälp!

0

Anne-Marie. L

3 sep 2006 kl. 16:54

Visst är det champinjoner, men vilken av dom är jag osäker på.

0

Eva

3 sep 2006 kl. 16:56

Bara det inte är giftchampinjon. Men de skall väl lukta illa. Dessa luktar gott!

0

Anne-Marie. L

3 sep 2006 kl. 16:59

Det var det jag inte vågade avgöra. Men dom luktar väldigt illa.

0

Michael Krikorev

3 sep 2006 kl. 18:15

Det ser ut som giftchampinjon.
Skrapa med nageln på foten, blir det snabbt gult så är det förmodligen den. Och om den gula färgen har försvunnit och blivit brunaktig efter en kvart eller så... så är det helt säkert den!

0

Eva

3 sep 2006 kl. 18:56

Vad besviken jag blev, trodde jag skulle få en god svampmåltid ikväll.
Hur ser du skillnad? Blir inte den ätliga champinjonen också gul när man skrapar på den?

0

Michael Krikorev

3 sep 2006 kl. 19:28

Som jag skrev… Hos snöbollschampinjoner så stannar den gula färgen kvar efter skrapning, hos giftchampinjonen så försvinner det gula efter en stund och kvar blir bara en brun fläck.

0

Michael Krikorev

3 sep 2006 kl. 19:32

Ledsen att göra dig besviken, men hellre gå miste om en måltid än att sitta hela natten på toa antar jag :-)

Man kan också se det på undersidan av ringen… och den kraftig bulliga fotbasen.. och formen på hatten är inte snöbollsrund utan mer kantig och nästan kubformad (se lilla exemplaret till väster på bild 1).

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone