Hej!
Vi har hittat rätt gott om stolt fjällskivling “strax utanför dörren” där vi bor, och det är ju skojigt eftersom den är riktigt delikat.
Men jag har märkt att jag får ont i halsen i ungefär ett-två dygn efter att jag har ätit av den.
Har någon annan erfarenhet av det, eller känner till liknande fall?
Har du något tips om hur jag kan undvika problemet? Speciell tillagning? Ta bort någon del av svampen? Foten tar jag självklart alltid bort, men… lamellerna? Fjällen? Hela toppskiktet - både fjäll & skinn?
Något annat relevant?
Mina symptom är som sagt ont i halse, aningen hostretande. Tittar jag på svalget i spegeln så ser jag en viss rodnad på “kantern” som är baktill i munhålan, precis bak vid strupen, men inget på själva strupen. Det är ju svårt att se i och för sig… Det känns ungefär som vissa förkylningar kan kännas - det river i svalget/halsen. Att svälja lindrar. Viss produktion ov tjockt slem.
Ingen av mina bekanta som också äter svampen får några som helst besvär.
Tack & vänliga hälsningar,
Kjell Rilbe
Jaså, kan man äta foten? Det var roligt att få höra. Får prova det nästa gång. Koka till soppa/buljong visste jag redan, men inte äta den…
Se’n betackar jag mig för det där med hypokondri eller skämt. Kunde ju önska att det var så, men detta är inga symptom som jag har letat efter eller förväntat mig. Däremot så har det tyvärr blivit likadant alla tre-fyra gånger som jag har ätit av denna mumsiga svamp.
Nu senast provade jag att borsta bort fjällen, men det hjälpte inte.
Om det är en liten allergi så är det den första jag upptäcker, utom att det kan klia en aning runt ögonen om jag tar mig där med fingrarna efter att ha klappat en katt.
Ingen som VET något om detta?
Mvh,
Kjell
Om det är allergi så är det lätt att kolla upp. Det finns ju receptfria allergi mediciner på apoteket som du kan testa att ta vid symptomen. Om det är allergi så bör det halsonda gå över efter 1-2 timmar. Eftersom det bara är du som drabbas så verkar du vara känslig för den här svampen. Lycka till!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.