0 636 visningar

13 svar

Mandelriska?

M.A

3 sep 2006 kl. 17:01

Hittade vad jag tror är mandelriska, iaf kan jag inte finna något annat i svamboken som liknar den… men boken är inte speciellt omfattande och tar bara upp de vanligaste svamparna så jag kan ju inte vara 100% säker.

Är det mandelriska och vad kan man i så fall göra med den? Boken nämner bara att man ska steka den hårt, men serveras till vad? Kötträtter?

0

Anne-Marie. L

3 sep 2006 kl. 17:04

Det är inte mandelriska. Get är pepparriskor

0

M.A

3 sep 2006 kl. 17:09

Nej, det är inte pepparriska. Det är jag helt säker på. Smaken är mycket mild och den är inte alls så mörk som pepparriskan och har inte samma vita saft heller… Doften är också den mycket mild. Det påminner mig om något men jag kan inte komma på vad. Gott luktar det iaf.

Pepparriskan är en av få svampar jag är säker på eftersom jag mer eller mindre är uppvuxen på den (min mor var nog en av få som var otroligt förtjust i just pepparriskor).

0

Anne-Marie. L

3 sep 2006 kl. 17:12

Nej förlåt jag menade lakritsriskor.

0

M.A

3 sep 2006 kl. 17:16

Lakritsriska? Men, luktar inte de lakrits? Det gör inte den här… Men det är väl bäst att låta den här högen stifta bekantskap med soptunnan istället för stekpannan då... tack.

0

Karin Hedén

3 sep 2006 kl. 17:54

Nej, det är inte mandelriska. Mandelriskan luktar skaldjur och blöder kraftigt (så att det droppar/rinner) med mjölkvit saft. Se här http://svampguiden.com/art/visa/Lactarius_volemus

0

Erika

3 sep 2006 kl. 18:03

Jag är ganska säkert på de är Ekriska. Det finns mycket i vårt område.De är ofta fina och många på samma ställe( runt en Ek träd om du lägger märke till nästa gång.) Enl export från Botaniskaträdgården kan man äta de efter avkokning som peppariska . Eftersom han har aldrig ätit de själva kastade jag också de. Skulle vara mycket tacksam om någon som har provat de kan berättar lite hur det gick till.
MVH!!
Erika

0

Hans v E

3 sep 2006 kl. 18:19

Det var många bud. Ekriska är det inte heller. Den är zonerad och nog har din svamp vit “mjölk”. Lakritsriskan har vattenklar. Nej jag tror på sötriska eller småriska (Lactarius mitissimus eller thejogalus)(hur stor är tidningstexten?)

0

Michael Krikorev

3 sep 2006 kl. 18:37

Det är lakritsriska, se den matta, torra och något “skrovliga” hattöversidan. Sötriska och småriska har mer slät hatt och en annan färg.

Lakritsriska anses giftig men doftar gott påminnande om libbsticka eller selleri:
http://svampguiden.com/art/visa/Lactarius_helvus

0

M.A

3 sep 2006 kl. 19:25

Lakritsriska är nog den det passar bäst på nu när jag har läst Svampguidens text. Min svampbok är nog alltför “basic” för att vara tillförlitlig tror jag.

Den blöder nästan ingenting. När jag bryter en bit av hatten så bildas det lite klar vätska vid skivorna, men det rinner ingenting.

Jag hoppas att den inte är alltför giftig eftersom jag smakat på den. Eller, jag svalde inte men jag tog lite i munnen, smakade och spottade ut. Den var väldigt mild dock. Fanns alltså inte en tillstymmelse till stark smak.

0

Tony S

3 sep 2006 kl. 20:55

Definitivt lakritsriska.

0

Kurt

4 sep 2006 kl. 10:11

Hur mycket vätska som kommer ur en riska beror mycket på hur torrt det är. Ibland blöder de nästa inte alls.

0

Tina Nordberg

4 sep 2006 kl. 18:32

Inte farligt att smaka lite o sedan spotta ut. Jag tycker den doftar lite av dålig curry. Har sett massor av dem i dag. Synd att så fin svamp inte är matnyttig.

0

Tina Nordberg

4 sep 2006 kl. 18:52

De menar nog inte steka hårt utan steka länge. De smakar skaldjur o blir goda gräddstuvade , kolla recept på receptsidan. “Pastasås på mandelriska”. Passar även bra på mackor o crepes, O bara stå o moffla i sig från kastrullen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone