0 8593 visningar

31 svar

Svamptork, tider och fabrikat

Erik HP

23 mar 2011 kl. 12:07

Hej!
Funderar på att köpa en torkmaskin att torka kommande svampskördar med, hur är det med torktiderna? Tex om jag vill torka tunt skivad karljohansvamp, hur lång tid tar det i maskin?
Har hört att evermat gör en bra maskin, har ni nån erfarenhet av den?
Alla tips och rön uppskattas.

0

Mickeleh

23 mar 2011 kl. 13:16

Har en OBH -Nordica och den funkar,efter mina behov, mkt bra,klarar dock inga jättemängder åt gången. Tunt skivad skulle vara klar på runt 2-3 timmar beroende på hur blött den är.Kostar runt 450-600sek och är enl mitt tycke mkt prisvärd.Den stora nackdelen är att den saknar termostat,man får reglera värmen via luftutsläpp…

0

Lena

23 mar 2011 kl. 16:01

Evermat är klart kungen av svamptorkar. Har perfekt termostat som gör att man alltid får bästa möjliga kvalitet på den torkade svampen.

Rekommenderas varmt även fast den är lite dyrare än vissa konkurrenter.

0

"JAS" Helsingborg

24 mar 2011 kl. 14:41

Jag har idag köpt mig en gammal byrå som skall byggas om, bort med lådornas botten och dit med “insektsnät” ett hål på sidan där fläkten kan blåsa in varmluft och ett hål uppe på i motsatta änden, för genomströmningens skull. Lite mer än 2 kvadratmeters torkyta och fin är den oxå. Total kostnad exl. fläkt 200:-. Oxå utmärkt för torkning av örter.

0

Bengt S

24 mar 2011 kl. 20:23

Varför köpa en elekrisk tork som drar ström och inte kan fyllas med större mängder? Jag har alltid använt fristående torktollor som jag hänger upp i taket/ute eller vid behov sätter en fläkt under om det är riktigt mycket svamp.

0

Konsulenten

25 mar 2011 kl. 08:21

Bengt: En elektrisk tork är ett måste för att kunna få torkningen att kunna ske nog snabbt. Svamp är ett livsmedel som förstörs snabbt om det ligger framme i värme, torkningen bör vara klar inom 12 timmar för att man inte ska behöva riskera att förruttnelse startar.

0

"JAS" Helsingborg

25 mar 2011 kl. 09:56

Jag har ännu ett förslag som funkar utmärkt om man har mycket svamp, jag har testat detta vid flera tillfällen med bra resultat. Stoppa in de färska svamparna i en tyg/nät- påse och kör det hela i torktumlaren. Låter kanske knäppt men det funkar skitbra:)

0

Hassela

25 mar 2011 kl. 17:54

Köpte en Evermat 1979. Håller än. Kör den hårt varje svampsäsong. Dyr, javisst! Men bra kvalité.

0

Erik HP

26 mar 2011 kl. 00:38

tack för alla svar! hur är det med torktider i en evermat?(det lutar åt att jag köper en sån). hur lång tid tar tex skivad karljohan och trattkantareller?

0

Birgitta D

26 mar 2011 kl. 09:15

OBH Nordica ca 500 kr är billigt tyvärr så håller inte Ollorna som är av plast. Jag fick köpa en ny efter 4 år och då hade Ollorna varit dåliga i ett år. Jag har köpt en ny Evermat hoppas den håller längre här torkas allt frukt matsvamp färgsvamp så torken går dygnet runt halva året.

0

Bengt S

27 mar 2011 kl. 17:59

Det tar inte mer än 12 timmar att torka svampen på det sätt jag gjort i alla år och föruttnelse finns inte tillskymmelse av. Det är helt upppåt väggarna att komma med att torktollor med bra genomströmning av luft är fel, det är helt rätt och har alltid varit så. En torkapparat är en kul grej att ha om man har mindre skördar men den har ingen kvalitetshöjande effekt. Att torka i ugn, lägga svamp på tidningar i pannrummet eller på fönsterbrädan är inte att rekommendera, det är definitivt risk att svampen surnar eller som i ugn när det inte finns luftgenomströmning och att det är svårt att hålla temperturen rätt, den ska inte överstiga 50 grader.

0

Erik HP

27 mar 2011 kl. 18:58

jag torkar gärna svamp på ramar försedda med myggnät, funkar väldigt bra med tex svart trumpetsvamp. dock brukar karljohan ta längre tid på sig än 12 h och luktar dessutom en del under torkningen varför jag gärna skulle köpa en tork för detta ändamål. jag bor dessutom litet(18 kvm) så jag undviker gärna stora torkramar och lukt om jag kan.

0

Irene A

27 mar 2011 kl. 18:59

Håller med Bengt!
En torkapparat är säkert bättre för sådant som måste torka extra snabbt för att bli bra (bär och grönsaker kanske), men vår metod med rejält tilltagna ramar och tillskottsvärme bara när det behövs, är lika bra när det gäller att torka svamp - och i vissa fall bättre.

Exempelvis kan det vara knepigt ibland att bedöma kvalitén på senhöstens trattkantareller. Då tycker jag inte att snabbtorkning är att rekommendera, för då hinner man inte observera och plocka bort de dåliga exemplar som mjuknar och mörknar istället för att torka normalt. I den elektriska torken torkar de dessvärre ändå...

0

Irene A

27 mar 2011 kl. 19:03

Erik, jag förstår dilemmat med små utrymmen, men lukten slipper du inte med en torkapparat. Den blir bara intensivare :-)
En annan fördel är förstås också att den är portabel och kan tas med på resor.

0

vetenskaplig tork

klas jaederfeldt

27 mar 2011 kl. 20:00

om man torkar svampar för vetenskapligt bruk så gäller det att de torkar så snabbt som möjligt för att man skall slippa sitta å kolla bakterier i mikroskopet, men det är kanske något som ni som torkar matsvamp bryr er om

0

Bengt S

27 mar 2011 kl. 21:44

Du skrev att du vill torka tunt skivad karljohan, 2-3 mm funkar bra och ett tips kanske just med karl johan är att ta bort rörlagret, även på ganska små svampar för även om svampköttet ser vitt och oangripet ut av larver brukar det sitta larver i rörlagret som “äter sig” mot svampköttet på väldigt kort tid. Så mitt tips är att ta bort rörlagret redan i skogen och när du kommer hem lägg svampen i kylen direkt och ta fram när du ska skära upp den. Larverna blir långsammare i kylen. Ett annat tips är om du har mycket KJ, vem vet, det kanske blir KJ-år i år, skaffa en enkel manuell grönsaksskärare, du vet en sån som vi terroriserades av på tv reklam för några år sedan, det går snabbt som tusan och jämna skivor blir det.

0

den danske svampe

28 mar 2011 kl. 08:36

i detta æmne delar jag bengt sandhs mening. svamptorkar ær en en styggelse og totalt onødvændiga energieslukare. jag torkar på frottehandukar och så fort solen skiner lyfts dessa ut i haven og så går torkningen mycket snabbt. har aldrig upplevt att svampen blivit førstørd. bara hysteriska byråkrater på livsmedelsverket som framfør dylika åsikter…....sedan stenåldern har svamp torkats utan råd fra byråkrater og onødvændiga prylar fra obh…..men solen har funnits till vår hjælp under alla år, men det tycks vissa hær dessværre glømt allt om…...ss
och faktiskt så har jag lyckats torka k j på frotte inomhus utan problem og sedan ett en eftertorkning utomhus nær solen væl visat sig under några timmar.

0

den danske svampe

28 mar 2011 kl. 08:52

givetvis skall sporerna under hatten på k j fjernes innan torkning. dock ær det ikke nødvøndigt på de minsta ekemplar med vita sporer. på torkade k j i butik ser man ofta att sporerna ær med som torkade…..sannerligen inte speciellt aptitligt. før øvrigt æren ost hyvel av modellen svar plast ypperlig till att skiva føtterna på k j med. hatten skivas bæst med kniv.

0

Bengt Saxmark

28 mar 2011 kl. 13:00

Kanske ska förtydliga, jag heter Bengt Saxmark, jag får nog använda en annan signatur, inte Bengt S

0

Hassela

28 mar 2011 kl. 21:36

Undrar om “den danske svamp” använder el eller något annat modernt är han tillagar svampen. Elsvamptork helt ok för att bevara skörden. Vi lever på 2000 talet och det kan inte vara helt fel att nyttja teknikens utveckling när resultatet blir bra!

0

"JAS" Helsingborg

28 mar 2011 kl. 22:14

Såg just ett program om Shainghai och nu verkar diskussionen om att använda el eller inte för att torka svamp rätt meningslös, det känns oxå rätt meningslöst att släcka lampor, minska sin bilkörning och fundera på att bara handla närproducerat efter att ha sett detta. Så klart har jag inte varit omedveten om vad som händer där borta, eller i storstäder över huvudet taget men man blir ändå tagen av den enorma miljöpåverkan en sådan stad med dess 19 milj. invånare har på vår jord. Som sagt,el och miljöpåverkan för en svamptork för att torka egenhändigt plockad svamp känns som mindre än ett stoftkorn i universum i sammanhanget.

0

Kerstin, Lindome

29 mar 2011 kl. 09:01

Apropå el-slöseri….
Jag har en hemmabyggd tork, (spånskivor med stora lufthål, galler med nät, vanlig kupévärmare i botten och timer på värmaren, samt digital köttermometer som ligger mitt i svampen för att se till att det inte blir för varmt),
men…
nu har jag ju fått en varmluftsugn. Borde inte det vara ett bra sätt? Luften cirkulerar ju och värmen kan ställas in.
Kanske svårt att hålla sig runt 50 grader? Någon som gör på detta sätt??
Och hur är det med torkskåpet i tvättstugan?
För övrigt tycker jag att vi skall spara el, men absolut inte på våra älsklingar - svamparna -:)

0

Kerstin, Lindome

29 mar 2011 kl. 09:08

Glömde en sak….skulle fråga JAS..Håller verkligen svampen för att köras runt i en torktumlare, blev det inte mos/smulor?
Vad var det för sort som fick åka karusell?

0

"JAS" Helsingborg

29 mar 2011 kl. 09:28

Torkskåp funkar jättebra. Angående torktumlaren så trodde jag oxå att det skulle bli mycket smulor men jag har provat trattkantareller, svarttrumpet och skivad sopp av olika slag och det funkar bra men man måste så klart ha en finmaskig påse och smulorna går ju utmärkt att använda till soppor, såser och till svampmjöl. Varmluftsugn har varit uppe till diskussion tidigare och jag tror att man kom fram till rätt olika resultat men själv tycker jag att det funkar dåligt, då mängden svamp som kan stoppas in i ugnen utan att bli förstörd är så liten så den går lika bra eller bättre att torka den på annat sätt, alltså bara på ett galler eller liknade på luftig plats. Förtydligande: om lagret med svamp är minsta lilla för tjockt så blir den blöt, svart och, typ ruttnar i varmluftsugnen om man inte har något specialgaller eller rör hela tiden i svampen, min erfarenhet alltså men det finns säkert de som tycker att det funkar bra.

0

Kerstin, Lindome

29 mar 2011 kl. 10:25

Tack för svaret. Skulle också tro att varmluftsugnen inte är lika bra, men har alltså aldrig provat.
Torktumlar-konceptet gillar jag och torkskåpet skall få bekänna färg i höst.
Den hemmabyggda står i kall källare och gör samtidigt nytta med att värma upp, så den har sin givna plats i sammanhanget, men rymmer inte så mycket.
Det måste ha gått väldigt fort att torka i tumlaren?

0

Bengt Saxmark

29 mar 2011 kl. 10:37

Torkskåpet låter väldigt intressant faktiskt, använder själv inget för tvätt men att modifiera ett bara för svampen och hitta ett på blocket borde vara lätt. Varmluftsugn tycker jag är tveksamt resultat av och man måste ha så tunnt lager av svamp så att den inte “smälter” Det verkar som du har ett ganska avancerat hemmabygge Kerstin, funkar den inte bra? Det låter bra i alla fall.

0

Kerstin, Lindome

29 mar 2011 kl. 10:51

Den fungerar alldeles utmärkt, men rymmer bara två lager med en yta av ca 70 x 50 cm, (galler som är klädda med finmaskigt “hönsnät”, samt mycket tunn bomullsduk).
Lägger jag in fler galler blir inte resultatet lika bra.
Nu går jag här och inbillar mig att det skall bli ett våldsamt bra Karl-Johan-år och då behövs utökade resurser -:)
Om inte, så blir det gärna för mycket Trattkantareller på en gång, då det där med att behärska sig aldrig har legat för mig.

0

Svamprakaren

29 mar 2011 kl. 13:06

Vill man var riktigt effektiv och har stora mängder att torka är ett ombyggt torkskåp perfekt. Om man leder ut utblåset utanför huset slipper man lukten också. Energislöseri? Självklart, jag har råd! Miljökramare behöver inte svara på detta inlägg…

0

Mr Bengt

29 mar 2011 kl. 17:12

Jag har också på känn att det ska bli karl johan år i år och jag ska vara beredd, det gäller bara att vara där när det händer…
Jag hittade ett mindre torkskåp på blocket 150 cm högt. där man bör få in i alla fall 4 lager med tollor, det blir ca 2 m2 och kanske 5 kilo svamp?
Min Signatur får bli Mr Bengt från och med nu (bor i england)

0

den danske svampe

29 mar 2011 kl. 22:22

mem snælla ni, vad ær det før fel att anvænda solen som torkaggregat…??? har ni kanske ingen sol dær ni bor…???eller ær de flesta hær bara prylfixerade ??? någon mer hær som enbart torkar med solens hjælp ??

0

"JAS" Helsingborg

29 mar 2011 kl. 22:40

För egen del så har jag inte provat att torka svamp ute i solen, trädgården är rätt skuggig och att breda ut frottéhanddukar eller sätta upp någon torkställning i trädgården med ungar som lirar boll och springer rundor, balkongen är för liten. Jag tror inte heller att svampen torkar på den tiden som solen skiner och då skall den ju tas in på kvällen och ut igen på morgonen, nej det är nog en pensionärssyssla. Tänk om den nästan är torr och så är man på jobbet och så kommer det en regnskur, för i vårt land kan man inte anta att solen kommer att skina i flera dagar i rad utan en skvätt regn. Iden är nog rätt bra men kräver för mycket passning m.m. men för den som har tid och lust funkar det säkert.

0

den danske svampe

30 mar 2011 kl. 10:14

jas, jodå svampen torkar mycket snabbt i solen og man behøver inte vara pensionær…det handlar mest om vilja og kreaktivet før att slippa obh drevet…...ss

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone