0 500 visningar

11 svar

Hemodlat

Tina Nordberg

24 mar 2011 kl. 09:19

Plockade in älg, rådjur och harlortar i oktober. De har förvarats i en burk med lite murken ved.
Det har kommit prickskål och några näst intill genomskinliga pytteskålar.

Sedan började det komma fram små svampar som jag tror är någon Coprinus.Det är flera på G. Den första har säckat ihop den blev ca 2,5-3cm hög. Som unga har de orangebrun hatt, vir fransig fot. Blir sedan ljusa med svartaktiga skivor.
Tacksam för hjälp med att reda ut vilken art.
Skönt att stå i köket osh studera svamp när det är en halv m snö och många minusgrader ute.

Tre utvecklingsstadier. Bläcksvamp?

0

Tina Nordberg

24 mar 2011 kl. 09:27

Biuld på skivorna och deras vän tusenfotingen Blaniulus guttulatus som även den bor i burken.Hoppas den inte käkar upp svamparna, den kan ju göra skagor på odlingar.
Kan någon ett svanskt namn på tusenfotingen?

0

Irene A

24 mar 2011 kl. 09:54

Bläckisen borde vara Parasola misera, pygmébläcksvamp.

Och tusenfotingen heter fläckpärlfoting, det kunde jag slå upp..

0

Lena M

24 mar 2011 kl. 10:39

:) Ja alla sätt är bra utom de dåliga. Lycka till med odlingen.

0

Madde Småland

24 mar 2011 kl. 10:52

Grattis till lyckad odling:) Är rätt säker på att min sambo skulle kasta ut både mig och odlingen ifall jag gjorde ngt sådant försök..

0

Tina Nordberg

24 mar 2011 kl. 11:30

Tack Irene, du är en klippa.
Jag har inte blivit utkastad, Gubben bara ruskar på huvudet och småler. Antingen är han lite intresserad eller så är han smart, för han vill ju att jag ska följa med och kika efter fåglar då och då ;)

0

Irene A

24 mar 2011 kl. 11:45

Jag tror banne mig att jag ska testa det där också :-)

Tina, det är ett utmärkt tillfälle att öva med mikroskopet också. Om det är den arten jag tror, så har den lite speciella sporer, nästan hjärtformade.

0

Tina Nordberg

24 mar 2011 kl. 12:05

Nu har du gjort mig riktigt nyfiken på sporer.

Ska ut och leta efter mera lortar, då kanske flera arter poppar upp.
Det har blivit glest med älgar och rådjur här i trakten.

0

Bo E

24 mar 2011 kl. 12:31

rådjur ser man här i trakten nästan vart man än beger sig ut i skogen - men älg är svårare att få syn på däremot ofta rejält med älglort - så de finns men håller sig undan

0

Ett lovvärt initiativ

Hans v E

24 mar 2011 kl. 14:22

Låt mig se skålarna också så kanske jag kan hjälpa Dig med artbestämning!

0

Ett lovvärt initiativ

Tina Nordberg

24 mar 2011 kl. 16:34

Sorry Hans, det blev inga bilder som dög för artbesrämning. De var så små och ljusa det blev bara blänk. Om de kommer nya ska jag jobba lite mera med bättre ljus.

0

Ett lovvärt initiativ

klas jaederfeldt

24 mar 2011 kl. 19:35

jag samlar oxå, har haft rådjursskit i fuktkammare i 14 dagar nu, oftast så brukar man ha sett något på den tiden, men dessa verkar vara opåverkade

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone