0 289 visningar

6 svar

HJÄLP

Lena M

3 sep 2006 kl. 17:44

Kan jag få svar på om detta är snöbollschampinjoner, eller annan ätlig art !
P.s växer i häst / fårhage D.s

0

Michael Krikorev

3 sep 2006 kl. 19:11

Hej Lena, chaminjoner är svåra! Finns uppåt 50 arter i Sverige och jag vågar inte säga exakt vilken det skulle kunna vara. Den ser ut att kunna höra till Arvensis-gruppen, dvs gruppen kring snöbollschampinjon, men då är det viktigt att notera om och hur mycket köttet gulnar och hur den doftar, och såna nyanser brukar vara svårt att beskriva/förklara i text. Själv brukar jag använda mig mycket av luktsinnet när jag ska avgöra om jag ska äta en champinjon i Arvensis-gruppen eller inte. De ätliga doftar gott, och ganska starkt av mandel/anis.

0

Lena M

4 sep 2006 kl. 17:19

Tack Michael, men tråkigt att jag inte kan ( vågar ) äta dem.
Hittade en snarlika idag, men under en gran , ljus rosa skivor, foten var ihålig något bredare mot basen. Är det samma art? Jag tycker dåda arterna doftar milt och gott. Men som sagt !

0

steffe

5 sep 2006 kl. 11:01

finns massor av champinjon arter.

ser ut att vara en snöbollschaminjon, finns olika typer av.

Men det med champinjoner ska man vara lite försiktig, för kan innehålla endel mängd kadmium.
Doftar den behagligt och inte härsket så är den ätlig och god, skrapar du med nageln på hatten rodnar den till brungult, är det en giftig karbolchampinjon rodnar den starkt gulfärg.

0

Lena M

10 sep 2006 kl. 19:16

Min granne ringde nyss och undrade varför jag inte plockat champinjonerna i hagen. Av era svar att dömma skulle man vara försiktig med dem. Hon, grannen hade ätit av dem ett par gånger. Då måste det väl vara snöbollschampinjon eller annan ätlig art i det släktet ? Är det dumt att chansa ?

0

Evus

10 sep 2006 kl. 19:23

Hej Lena.
Jag skulle aldrig våga chansa.
Men jag kanske inte är den rätta att svara.
Var rädd om dig.

0

per d

10 sep 2006 kl. 20:29

beror ju på om du är vän med din granne eller ej…........

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone