Hej Lena, chaminjoner är svåra! Finns uppåt 50 arter i Sverige och jag vågar inte säga exakt vilken det skulle kunna vara. Den ser ut att kunna höra till Arvensis-gruppen, dvs gruppen kring snöbollschampinjon, men då är det viktigt att notera om och hur mycket köttet gulnar och hur den doftar, och såna nyanser brukar vara svårt att beskriva/förklara i text. Själv brukar jag använda mig mycket av luktsinnet när jag ska avgöra om jag ska äta en champinjon i Arvensis-gruppen eller inte. De ätliga doftar gott, och ganska starkt av mandel/anis.
finns massor av champinjon arter.
ser ut att vara en snöbollschaminjon, finns olika typer av.
Men det med champinjoner ska man vara lite försiktig, för kan innehålla endel mängd kadmium.
Doftar den behagligt och inte härsket så är den ätlig och god, skrapar du med nageln på hatten rodnar den till brungult, är det en giftig karbolchampinjon rodnar den starkt gulfärg.
Min granne ringde nyss och undrade varför jag inte plockat champinjonerna i hagen. Av era svar att dömma skulle man vara försiktig med dem. Hon, grannen hade ätit av dem ett par gånger. Då måste det väl vara snöbollschampinjon eller annan ätlig art i det släktet ? Är det dumt att chansa ?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.