0 422 visningar

17 svar

Första stenmurklan

Helena A

30 mar 2011 kl. 15:52

Så där ÄNTLIGEN händer det saker.
Årets första stenmurkla har visat sej.
Hälleforsnäs Sörmland idag

0

Ewa Lilliesköld

30 mar 2011 kl. 16:05

Härligt….jag har allt gått och spanat. Heja på våren!!

:)

0

Lena M

30 mar 2011 kl. 16:16

Det var som 17 !
Är det den lilla nere i hö. hörnet eller det stora bruna :)?

Här ligger snön alltför djup fortfarande och stenmurklor har jag slutat plocka för egen del, ger bort dem till hågade.
Grattis till fyndet !

0

Helena A

30 mar 2011 kl. 16:21

Vi har också massor med snö, men på en barmarksfläck i söderläge där fanns den storlek lillfingernagel

0

Grethe F

30 mar 2011 kl. 18:01

Grattis Helena det är sköj att det börjar röra på sig därute

0

Lena Strömstad

30 mar 2011 kl. 19:45

Åh, vad härligt!!! Nu ska jag snart kasta mig ut i skogen… har längtat :-)

0

Hans v E

30 mar 2011 kl. 22:59

Det var tidigt! Jag trodde Du bor i Skåne!
Men är den inte väl slät för stenmurkla? Det finns ju t.ex. Örmurkla.

0

Helena A

31 mar 2011 kl. 07:09

Nää Hans jag bor inte i Skåne, vi träffades ju i höstas när Södertälje svampklubb var i skogen vid Sagostigen. Det är en yttepyttig stenmurkla, även om den ser slät ut. På just det stället brukar de allra första visa sej

0

Boman

31 mar 2011 kl. 07:17

Bara en fråga, var det du eller Sigge som hittad den? Skulle behöva en svamphund här, snön ligger djup och stenhård på mina ställen ännu. inte en chans att se något på marken.

0

Helena A

31 mar 2011 kl. 11:33

Sigge marekerade ungefr samtidigt som jag fick syn på den så det var nog vi båda samtidigt.
Snart, snart kan han börja jobba som svamphund på allvar igen

0

Lilla My

31 mar 2011 kl. 22:26

Så söt!! Välkommen till världen, eller vad säger man?

Och jag som fortfarande har torkade kvar från förra säsongen som gav såna stora mängder i norra Östergötland… får nog försöka lägga band på mig det här året och låta bli att bära hem dem hinkvis ;)

0

Madde Småland

1 apr 2011 kl. 09:01

Grattis Helena:)
Du väcker hoppet till liv om att det snart börjar komma upp några här hemma också.

0

katarina

5 apr 2011 kl. 00:53

jag tycker det ser ut som en biskopsmössa.

0

Lena M

6 apr 2011 kl. 11:58

I dag såg jag 4 små på kalhygge en bit bort.

stenmurkla

0

"JAS" Helsingborg

6 apr 2011 kl. 12:23

Nu får man väl ge sig ut och leta murklor då, har några ställen jag aldrig kollat men som ser lovande ut.
Biskopsmössa är i höstsvamp så den är utesluten;)

0

Helena A

6 apr 2011 kl. 13:14

Jag har fortfarnade inte lyckats se nå mer än den lilla förra veckan trots att jag tittat på många kända ställen. Har ägnat ett par dagar åt att koll mina bombmurkellokaler, men de lyser ännu med sin frånvaro

0

Lena M

6 apr 2011 kl. 16:06

Jag förstår ! Den här platsen låg högt uppe på en ås där solen gjort sitt för att locka fram dem,nedanför fick jag pulsa i snö.
Nu är man ivrig och blir så glad för varje ny art man hittar .

0

Helena A

6 apr 2011 kl. 16:30

Äsch, jag ljög!
Var precis ute på eftermiddagsrunda med svamphunden och faktiskt årets andra stenmurkla hade titta fram!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone