Jag var ute idag igen och rekade, och hittade ganska mycket av vad jag tror är gulkremla? Bifogar två exempel och ber om er eminenta experthjälp! Jag är som sagt total nybörjare, men denna verkar vara ganska lätt att känna igen?
Det vore kul om jag har rätt, för då vet jag vart jag kan gå o hämta ganska mycket ätbart! :)
Exempel två plockade jag med mig hem. Vågar man smaka på den rå tror ni, för att lära sig hur den “ska” smaka? Finns det minsta tveksamhet?
(Återigen var jag i norra Göteborg)
Tack på förhand!
Gulkremlor? Ex1 var äldre än ex2 gissar jag.
Göran, använde Paint Shop Pro. Förminskade orginalbildera till 15% och klistrade in dem i en större, ny bild om 2x2.
Jonas, tack för hjälpen. Jag vågade mig på att tugga på en liten bit, och det smakade inget speciellt. Så då var det väl OK antar jag :P
Får se om jag vågar mig på att plocka några större mängder.. Bör man smaka på varenda en alltså? De växer ju ofta en bit ifrån varann..
Bild 1 ser ut som typisk gulkremla. Strukturern i fotköttet är poröst och grånar med åldern, vilket är typiskt.
Bild 2 är jag osäker på. Ser inte typisk ut, fotköttet är mer solitt och ser inte ut att gråna. Men är den mild i smaken så kan du säkert stoppa den i grytan.
Michael, tack för ditt svar!
Jag försöker lära mig, men det känns väldigt osäkert så här i början. Kanske borde man gå någon kurs.
Bild 2: Den var väldigt porös precis som den på bild 1 (när jag tappade den i golvet efter fotograferingen gick den sönder ordentligt t ex…) Foten var också “smulig” precis om hos den första, men gick lite bättre att skära, kanske pga den var yngre (mindre åtminstone)? Enligt min svampbok är det främst äldre exemplar som grånar?
Det är alltså en kremla åtminstone utan tvivel?
Jag hade inte tänkt äta den hur som helst, försöker bara lära mig än så länge. Är livrädd för att åka på något som är farligt på allvar.
Tack för din hjälp!
Tack för ditt svar igen, Michael.
Jag har bläddrat i svampböcker ytterligare nu för att försöka få ett grepp om (gul)kremlor då jag verkar ha gott om dem 5 minuters promenad hemifrån :)
Av ren nyfikenhet, och för att jag vill lära mig: Vad kan det vara om inte Gulkremla (eftersom du var lite osäker)? Finns det andra som är lika, med så väldigt gul hatt menar jag?
Finns det icke-kremlor som är alls lika denna väldigt gula svamp med vita skivor?
Kan man känna sig helt lugn om man smakar på den rå och det inte smakar “skarpt” (vad det nu innebär, det lär jag väl få lära mig så småningom den hårda vägen :) )
Tack alla för all hjälp hittills, och ursäkta mina tjatiga nybörjarfårgor!
Jag lovar dig.. om det smakar skarpt märker du det! Jag fick min första smäll på tungan idag, av en vinröd kremla, pepparkremla månne? Det tog flera minuter att bli av med smaken och saliven vart alldeles blåröd ;)
*iiiikk* det krälar på kroppen på mig *springer och eldar upp en fästing*
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.