Jag var ute idag igen och rekade, och hittade ganska mycket av vad jag tror är gulkremla? Bifogar två exempel och ber om er eminenta experthjälp! Jag är som sagt total nybörjare, men denna verkar vara ganska lätt att känna igen?
Det vore kul om jag har rätt, för då vet jag vart jag kan gå o hämta ganska mycket ätbart! :)
Exempel två plockade jag med mig hem. Vågar man smaka på den rå tror ni, för att lära sig hur den “ska” smaka? Finns det minsta tveksamhet?
(Återigen var jag i norra Göteborg)
Tack på förhand!
Gulkremlor? Ex1 var äldre än ex2 gissar jag.
Göran, använde Paint Shop Pro. Förminskade orginalbildera till 15% och klistrade in dem i en större, ny bild om 2x2.
Jonas, tack för hjälpen. Jag vågade mig på att tugga på en liten bit, och det smakade inget speciellt. Så då var det väl OK antar jag :P
Får se om jag vågar mig på att plocka några större mängder.. Bör man smaka på varenda en alltså? De växer ju ofta en bit ifrån varann..
Bild 1 ser ut som typisk gulkremla. Strukturern i fotköttet är poröst och grånar med åldern, vilket är typiskt.
Bild 2 är jag osäker på. Ser inte typisk ut, fotköttet är mer solitt och ser inte ut att gråna. Men är den mild i smaken så kan du säkert stoppa den i grytan.
Michael, tack för ditt svar!
Jag försöker lära mig, men det känns väldigt osäkert så här i början. Kanske borde man gå någon kurs.
Bild 2: Den var väldigt porös precis som den på bild 1 (när jag tappade den i golvet efter fotograferingen gick den sönder ordentligt t ex…) Foten var också “smulig” precis om hos den första, men gick lite bättre att skära, kanske pga den var yngre (mindre åtminstone)? Enligt min svampbok är det främst äldre exemplar som grånar?
Det är alltså en kremla åtminstone utan tvivel?
Jag hade inte tänkt äta den hur som helst, försöker bara lära mig än så länge. Är livrädd för att åka på något som är farligt på allvar.
Tack för din hjälp!
Tack för ditt svar igen, Michael.