0 423 visningar

10 svar

Tickor mm på Koster

Monica A

1 apr 2011 kl. 15:53

Under vecka 11 var jag på Kostersemester. Eftersom vägar och stigar var alldeles för isiga för långa promenader så fick det bli utflykter inne bland buskar och träd i något igenväxt område. Fanns en hel del vedlevande svamp. Och naturligtvis flera som jag inte stött på tidigare eller har dålig kunskap om. Skulle behöva litet hjälp!
1a. Så här såg det ut vid havet
1b ochc. På en nerfallen gren, förmodligen ek, fanns den här gula tickan. Passar in på beskrivningen av ockraporing, kan det vara den?

Ockraporing? på bild 1 och 2

0

Monica A

1 apr 2011 kl. 15:59

På en raka, troligen ek, fanns en lång spricka och längs hela den växte den här tickan. Dessutom fläckvis på andra sidan stammen och vid grenfästen. Men vilken ticka? Barkticka?

0

Monica A

1 apr 2011 kl. 16:02

På en nedfallen björkgren fanns den här mörka tickan. Valkticka? Eller något annat?

0

Monica A

1 apr 2011 kl. 16:05

Fel av mig! Tickan satt på en björkstam, som fortfarande var upprätt!

0

Monica A

1 apr 2011 kl. 16:13

4a och b. Borta på en liten gräsmark ovanför stranden och som betas av får och kor på somrarna, hittade jag de här små röksvamparna. Inte mer än 2,5 cm stora och pyste fortfarande ut mängder av svartbruna sporer, som tycktes ligga i ett hålrum överst. Nedre delen och den lilla foten verkade “poriga” i luppen och utsidan litet “kornig”. Sedan hittade jag dem också på gräsmarken vid den stora badstranden. Förslag?
4c. På den stora betesmarken borta vid Norrvikarna brukar det finnas skålröksvamp och rester av dem går att hitta också på våren.Här är ett ex.

Okänd röksvamp

0

Monica A

1 apr 2011 kl. 16:18

Här kommer 4c skålröksvampen.

Skålröksvamp

0

Skogsfrun i Obbola

3 apr 2011 kl. 08:31

Håller med om barkticka på den i sprickan.

Vad gäller den på björkstammen - växer den utanpå barken?

0

Skogsfrun i Obbola

3 apr 2011 kl. 08:34

Angående den första: jag är rätt dålig på ockraporing. Men ska inte den ha mindre porer? Hur många porer uppskattar du att den här har per mm?

0

Monica A

3 apr 2011 kl. 14:20

Hej Skogsfrun!
Kommer inte ihåg så bra, men tickan på björkstammen verkar växa utanpå barken när jag tittat på en del andra foton jag har. En del av delarna håller också på att lossna från underlaget.
Den s k “Ockraporingen” har c:a 3 porer/mm. Jag hade med en bit hem som jag kunde mäta på.

0

Skogsfrun i Obbola

3 apr 2011 kl. 20:51

Då är det nog valkticka.

Ockraporing ska ha 5-7 porer/mm. Men jag har inget annat förslag.

0

Monica A

3 apr 2011 kl. 23:53

Tack för hjälpen Skogsfrun!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone