Under vecka 11 var jag på Kostersemester. Eftersom vägar och stigar var alldeles för isiga för långa promenader så fick det bli utflykter inne bland buskar och träd i något igenväxt område. Fanns en hel del vedlevande svamp. Och naturligtvis flera som jag inte stött på tidigare eller har dålig kunskap om. Skulle behöva litet hjälp!
1a. Så här såg det ut vid havet
1b ochc. På en nerfallen gren, förmodligen ek, fanns den här gula tickan. Passar in på beskrivningen av ockraporing, kan det vara den?
Ockraporing? på bild 1 och 2
4a och b. Borta på en liten gräsmark ovanför stranden och som betas av får och kor på somrarna, hittade jag de här små röksvamparna. Inte mer än 2,5 cm stora och pyste fortfarande ut mängder av svartbruna sporer, som tycktes ligga i ett hålrum överst. Nedre delen och den lilla foten verkade “poriga” i luppen och utsidan litet “kornig”. Sedan hittade jag dem också på gräsmarken vid den stora badstranden. Förslag?
4c. På den stora betesmarken borta vid Norrvikarna brukar det finnas skålröksvamp och rester av dem går att hitta också på våren.Här är ett ex.
Okänd röksvamp
Hej Skogsfrun!
Kommer inte ihåg så bra, men tickan på björkstammen verkar växa utanpå barken när jag tittat på en del andra foton jag har. En del av delarna håller också på att lossna från underlaget.
Den s k “Ockraporingen” har c:a 3 porer/mm. Jag hade med en bit hem som jag kunde mäta på.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.