Till sist ett skinn som jag sett flera gånger men varit osäker på, kunde vara någon Peniophora, men kom aldrig fram till vilken. Men nu när jag hittade en pinne med skinnet, som fick torka några dagar, så avslöjade det sig! Så stor skillnad kan det alltså vara på ett skinn i färskt fuktigt tillstånd och i torrt! Peniophora quercina gråskinn.
Gråskinn
Tack för förslagen!
Men Hans-Åke jag känner mig litet förbryllad, skinnet nr 1 gav mig inga associationer till styvskinn, från sidan såg skinnet faktiskt taggigt ut. (Syns något i bildens nederkant)
Jag har insett att klyvporing kan se ut litet hur som helst och att det bara är en av varianterna, som jag lärt mig känna igen. Men kan det vara så här “tufsigt” också, som på bildserie 2?
Ja kanske det. De grovtaggingar jag har sett tidigare har haft betydligt längre och jämnare taggar och suttit på toppar av ek som brutits av. Men de kanske helt enkelt har varit yngre och fräschare. Det här skinnet satt på nedersta grenen av en låg, vindpinad, och inte särskilt grov ek.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.