0 623 visningar

12 svar

Kosterskinn

Monica A

1 apr 2011 kl. 16:27

I lövträdsområdet på Nordkoster där jag tog mig runt finns det en hel del låga, vindpinade ekar.
1a och b: På en ekgren satt det här gråbeige skinnet. Såg litet taggigt ut i “profil”. Någon som har förslag på namn?

Skinn på ek

0

Monica A

1 apr 2011 kl. 16:31

2a, b och c:På en annan ek fanns det här mer grovt tandade, litet rufsiga skinnet. Någon som vet vad det är?

0

Monica A

1 apr 2011 kl. 16:32

Här kommer bilderna!

Skinn på ek

0

Monica A

1 apr 2011 kl. 16:36

3a: På en nedfallen pinne av troligen asp eller hassel satt det här vackra skinnet, som jag inte stött på tidigare.
3b: På en ekgren satt också vackra orange fläckar. Är det samma skinn som på bild 3a? Och i så fall vilket?

0

Monica A

1 apr 2011 kl. 16:45

4a och b: På en ekgren satt de här svarta “kulorna” och verkade titta ut ur barken.
4c. Det här är väl en lav med sina små svarta “prickar” på en gråvit botten och med en svart tunn rand längs kanterna. Någon som är bra på lavar?

bild 3 lav?

0

Monica A

1 apr 2011 kl. 16:54

Till sist ett skinn som jag sett flera gånger men varit osäker på, kunde vara någon Peniophora, men kom aldrig fram till vilken. Men nu när jag hittade en pinne med skinnet, som fick torka några dagar, så avslöjade det sig! Så stor skillnad kan det alltså vara på ett skinn i färskt fuktigt tillstånd och i torrt! Peniophora quercina gråskinn.

Gråskinn

0

Hans-Åke

1 apr 2011 kl. 17:57

Hej Monica,jag kan föreslå styvskinn klyvporing tätskinn.

0

Tony S

2 apr 2011 kl. 00:28

4a,b: Kan nog vara eknästing, Diatrypella quercina.
4c: Asplav, Lecidella elaeochroma.

0

Monica A

2 apr 2011 kl. 22:55

Tack för förslagen!
Men Hans-Åke jag känner mig litet förbryllad, skinnet nr 1 gav mig inga associationer till styvskinn, från sidan såg skinnet faktiskt taggigt ut. (Syns något i bildens nederkant)
Jag har insett att klyvporing kan se ut litet hur som helst och att det bara är en av varianterna, som jag lärt mig känna igen. Men kan det vara så här “tufsigt” också, som på bildserie 2?

0

Hans-Åke

3 apr 2011 kl. 09:14

Ja du Monica,det är inte så lätt att se på bilder skrapade du på skinnet det ändrar färg blir rött,den är lite hårig i kanten den har något knottrig yta jag menar styvskinnet

0

Monica A

3 apr 2011 kl. 14:27

Jag fick inga associationer till styvskinn när jag såg det på grenen, annars hade jag förstås skrapat och kollat om det var tillräckligt mjukt och färskt för att färga. Så jag känner mig fortfarande inte övertygad om styvskinn.

0

Irene A

3 apr 2011 kl. 16:12

Styvskinn är jag övertygad om att det inte är på de första bilderna.

Kanske intorkat exemplar av grovtagging, Radulomyces molaris?

0

Monica A

3 apr 2011 kl. 23:45

Ja kanske det. De grovtaggingar jag har sett tidigare har haft betydligt längre och jämnare taggar och suttit på toppar av ek som brutits av. Men de kanske helt enkelt har varit yngre och fräschare. Det här skinnet satt på nedersta grenen av en låg, vindpinad, och inte särskilt grov ek.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone