Bortse från föregående strul nu börjar vi om.
Trögt var ordet men äntligen kom jag ut på en riktig promenad i stadsskogen i Uppsala. Tänkte leta trollhänder blev dock inget av det men jag tog över två hundra bilder på några timmar. Inga märkvärdigheter tror jag men hoppas ni kan hjälpa mig lite. Första bilden är på en ticka som sitter på en tall bild 2 och 3 sitter på en björk
artbestämning av tickor
Jag bugar och tackar Jan och Monica. Tar två till innan det blir natta. Bild 1 o 2 satt på en okänd lövstubbe som var ca 3m hög och alldeles översållad av denna ticka. den tredje bilden är på ett skinn som satt på ett träd jag missade att kolla.
artbestämning av tickor
JOo, det börjar dra i skogstarmen nu, har inte varit ute sen december pga snön, men nu går man och glanar i dikena efter tecken på att växtligheten ska komma igång igen. Håller på att tapetsera hemma med målet att vara klar till Valborg, och då är premiärturen inplanerad till en slänt där solen ligger på hela dagarna. Stenmurklor och nässlor står först på önskelistan, men jag räknar iskallt med att kunna njuta av de första pyttesmå kantarellerna på mackan till dagarna kring skolavslutningarna i juni :)
Snart dags!!
Härligt att det börjar hända lite i naturen nu:) Måste varit underbart att kunna vara ute nu och ta lite bilder, själv väntar jag till nästa helg. Hoppas då att min nya kamera har kommit också... Har äntligen kollat upp vilken kamera som passar till mina objektiv som jag har till min analoga systemkamera:)
När det kommer till dina bilder har jag inget mer förslag än de du redan fått.
hej vänner! Först vill jag tacka er för er “debatt” den är mycket intressant att följa. Samtidigt blir jag lite deppig när jag ser denna vilja att hjälpa gill hos er. För som redan är sagt är jag mer hemma inom kärlväxternasvärld. Och där är det en helt annan jargong. För det första får man vara j…. Glad om man får ett svar överhuvudtaget det verkar vara samma problem som bland de etablerade fågelskådarna någon form av rädsla att säga fel. Då är det dubbelt roligt när lägger ut bilder och får svar här fast det är så mycket mer avancerat med svampar än kärlväxter och fåglar. sträck på er alla mykologer ni är nog rätt unika.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.