0 282 visningar

20 svar

Äntligen igång på riktigt!

Håkan Bråkan

2 apr 2011 kl. 18:56

Bortse från föregående strul nu börjar vi om.
Trögt var ordet men äntligen kom jag ut på en riktig promenad i stadsskogen i Uppsala. Tänkte leta trollhänder blev dock inget av det men jag tog över två hundra bilder på några timmar. Inga märkvärdigheter tror jag men hoppas ni kan hjälpa mig lite. Första bilden är på en ticka som sitter på en tall bild 2 och 3 sitter på en björk

artbestämning av tickor

0

Håkan Bråkan

2 apr 2011 kl. 19:03

Här kommer nästa bilder 1 och 2 på björk mycket stark svamplukt. Bild 3 kan det vara snurrkrös. En lite paus nu kommer mer i kväll. Tack så länge

artbestämning av tickor

0

Monica A

2 apr 2011 kl. 21:49

Ser ut som tallticka på tallen

0

Håkan Bråkan

2 apr 2011 kl. 21:55

Tack monica började bli orolig att ingen ville svara. Joja, trodde också det men efter koll på bilder på nätet blev jag osäker. Får se om vi får fler bud

0

Jan A, Uppsala

2 apr 2011 kl. 22:28

Efter talltickan har du björkticka.
Och så snurrkrös allra sist. Däremellan vet jag inte säkert.

0

Håkan Bråkan

3 apr 2011 kl. 01:05

Jag bugar och tackar Jan och Monica. Tar två till innan det blir natta. Bild 1 o 2 satt på en okänd lövstubbe som var ca 3m hög och alldeles översållad av denna ticka. den tredje bilden är på ett skinn som satt på ett träd jag missade att kolla.

artbestämning av tickor

0

Lilla My

3 apr 2011 kl. 06:53

JOo, det börjar dra i skogstarmen nu, har inte varit ute sen december pga snön, men nu går man och glanar i dikena efter tecken på att växtligheten ska komma igång igen. Håller på att tapetsera hemma med målet att vara klar till Valborg, och då är premiärturen inplanerad till en slänt där solen ligger på hela dagarna. Stenmurklor och nässlor står först på önskelistan, men jag räknar iskallt med att kunna njuta av de första pyttesmå kantarellerna på mackan till dagarna kring skolavslutningarna i juni :)

Snart dags!!

0

Madde Småland

3 apr 2011 kl. 07:42

Härligt att det börjar hända lite i naturen nu:) Måste varit underbart att kunna vara ute nu och ta lite bilder, själv väntar jag till nästa helg. Hoppas då att min nya kamera har kommit också... Har äntligen kollat upp vilken kamera som passar till mina objektiv som jag har till min analoga systemkamera:)

När det kommer till dina bilder har jag inget mer förslag än de du redan fått.

0

Skogsfrun i Obbola

3 apr 2011 kl. 08:27

De vita på björk - är de mycket sega?

0

Hans-Åke

3 apr 2011 kl. 13:51

tror mer på köttkrös

0

Alf Pallin

3 apr 2011 kl. 15:24

Mitt förslag svedtickor på asp, sista bilderna

0

Håkan Bråkan

3 apr 2011 kl. 22:17

ja rejält så och som sagt va väldigt stark “svamplukt”

0

Håkan Bråkan

3 apr 2011 kl. 22:24

Frågvis snarare en näsvis men varför tycker du att det mer ser ut som köttkrös en snurrkrös. Roligare med kött men man vill ju vara lite säkrare. Tack hur som helst för svaret

0

Håkan Bråkan

3 apr 2011 kl. 22:25

Hej Alf och tack. Har kollat lite och svedtickorna jag tittat på har en yttre ljus bård “mina” är ju snarare mörk längst ut kan det vara så.

0

Alf Pallin

3 apr 2011 kl. 23:49

Svedtickan har just en mörk “svedd” kant på hatten, samt en mörk avgränsad linje mellan porlagret och köttet vid snitt.

0

Håkan Bråkan

4 apr 2011 kl. 00:01

Tackar för ett redigt svar Alf!

0

Hans-Åke

4 apr 2011 kl. 07:27

Hej Håkan,snurrkrös växer enstaka men ej sammanvuxna och helst på sälg och köttkrös på mest på björk.och har kuddlika rödbruna fruktkroppar

0

"JAS" Helsingborg

4 apr 2011 kl. 07:39

Vad står det att det påstådda snurrkröset växer på björk?
Jag har massor av bilder där snurrkröset mer eller mindre är samanvuxa eller åtminstone växer väldigt tätt.

0

Håkan Bråkan

4 apr 2011 kl. 10:30

hej vänner! Först vill jag tacka er för er “debatt” den är mycket intressant att följa. Samtidigt blir jag lite deppig när jag ser denna vilja att hjälpa gill hos er. För som redan är sagt är jag mer hemma inom kärlväxternasvärld. Och där är det en helt annan jargong. För det första får man vara j…. Glad om man får ett svar överhuvudtaget det verkar vara samma problem som bland de etablerade fågelskådarna någon form av rädsla att säga fel. Då är det dubbelt roligt när lägger ut bilder och får svar här fast det är så mycket mer avancerat med svampar än kärlväxter och fåglar. sträck på er alla mykologer ni är nog rätt unika.

0

"JAS" Helsingborg

4 apr 2011 kl. 19:34

:) ändå anses mykologer vara ett tjurigt och vresigt släkte!?

0

Håkan Bråkan

4 apr 2011 kl. 19:43

Hoppas jag inte lyckas skrämma bort dom då hehe, kanske blir för mycket positivt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone