Måste först dementera två uppgifter jag lämnade i ”Vintervandring på sommartidsskare!”
För det första så häckade Cossus-larven inte på gran- utan på sälgstubbe med massor av stubbskott!..;)
För det andra så var den misslyckade tickan på klen aspstock c 5 cm ”lång”!
Några bilder på tickan.
Sen besökte vi trollhänderna! Den första är den som våren 2008 var i perfekt skick och bl.a. Micke fick träffa.
Den är nog på väg bort nu, även om det händer en del i vissa ändar! Den på nästa bild är piggare – men sen finns inte fler på den hasseln. Kantöronen börjar ge upp nu, och vi har fortf. inte hittat fler trolltagna hasslar!
På hemvägen hittade jag en rätt så bredbålig brosklav på snön!
Har inga förslag att ge då du är kunnigare än mig så om du är osäker så är mina egna gissningar helt fel.. ;)
Härliga bilder som ger mig en längtan ut i skogen, om man bortser från snöbilden. Här är snön borta nästan helt på åkrarna iaf men hur det ser ut i skogen vet jag inte ännu.
Tack JAS och Madde! Det blev två små lundturer idag – har inte ens 100 m dit!
I den här tråden ska jag dock bara komplettera ”de gula runt hålet” med några få, dagsfärska bilder – andra kommer kanske i en egen tråd…
Hoppas du ser det här JAS! Trichia scabra var nog ett bra tips.
1. En vriden liten gynnare stod på huvudet i hålet ock käkade kanske myxar!
2. Ovala, gulbrunaktiga saker – tidigt stadium – undrar när/om dom kommer ut!
3. Så här såg det ut en liten bit från hålet.
4. Arne Jones upplockad ur hålet. Han fick givetvis flytta tillbaka, är kanske en bra mellanvärd!
Jo, jag tror fortfarande starkt på Trichia scabra. Den där snäckan har jag försökt få namn på tidigare och fick det kanske men har slarvat bort det i så fall, väldigt vanlig i “mina” skogar och framför allt på bok.Tror inte den äter myxar utan är ute efter något annat, men vad?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.