0 395 visningar

17 svar

Veckans vandringar - med och utan hund…

Jan A, Uppsala

2 apr 2011 kl. 21:48

Måste först dementera två uppgifter jag lämnade i ”Vintervandring på sommartidsskare!”

För det första så häckade Cossus-larven inte på gran- utan på sälgstubbe med massor av stubbskott!..;)
För det andra så var den misslyckade tickan på klen aspstock c 5 cm ”lång”!
Några bilder på tickan.

0

Veckans vandringar - med och utan hund.

Jan A, Uppsala

2 apr 2011 kl. 21:51

Sen kommer tisdagsvandringen, med hund, som gick bl.a. till hassellunden.
Allt på hassel om inte annat anges! Först pytteunga hasseltickor, sen något ”taggigt” och så några av mina favoriter, de stora hjorttickorna!

0

Jan A, Uppsala

2 apr 2011 kl. 21:52

Sen besökte vi trollhänderna! Den första är den som våren 2008 var i perfekt skick och bl.a. Micke fick träffa.
Den är nog på väg bort nu, även om det händer en del i vissa ändar! Den på nästa bild är piggare – men sen finns inte fler på den hasseln.  Kantöronen börjar ge upp nu, och vi har fortf. inte hittat fler trolltagna hasslar!
På hemvägen hittade jag en rätt så bredbålig brosklav på snön!

0

Jan A, Uppsala

2 apr 2011 kl. 21:54

Så onsdagshundturen då vi rekade lite inför annandag påsk…
Först några asptickor och sen hamnade vi i ett litet skogskärr där gråvidet var rått överfallet av mängder av snö. Snödjup drygt 70 cm!

0

Jan A, Uppsala

2 apr 2011 kl. 21:56

Mindre snöigt var det på en förra året helt nyupptäckt bombmurkellokal – invid bildmittengranen.
Så några osedvanligt vackert zonerade borsttickor på en hyggessälg.

0

Jan A, Uppsala

2 apr 2011 kl. 22:00

Sen var det torsdagsledigt med trädgårdslavkoll!
Först dagglav på valnöten, sen också på en död sälggren. Inte vad man brukar kalla för ädellöv, men ändå…

0

Jan A, Uppsala

2 apr 2011 kl. 22:03

Fredag 1 april! Bäst att ligga lågt!
Lördag. Återigen dagglav m.m. på valnöten och sen en ”flygbild av en regnskog”. Denna växer dock på en bräda vid kaninburen! Så några unga läderskålar

0

Jan A, Uppsala

2 apr 2011 kl. 22:09

Så gick turen till Vallhovslunden där dessa tickor (vilka?) bor på svartöronens almstubbe.

0

Jan A, Uppsala

2 apr 2011 kl. 22:12

Sen gjorde jag traktens första fynd (såvitt jag vet) av tratticka (fjoling) som låg på marken mellan en massa lövstubbar och tillfälligt fick följa med hem!

0

Jan A, Uppsala

2 apr 2011 kl. 22:13

Snittytan på en ädelstubbe, trol. ask, beboddes av dessa.?

0

Jan A, Uppsala

2 apr 2011 kl. 22:15

Till sist en bild på en synnerligen blek blek grönskål? och två tyvärr misslyckade bilder på något gult runt om och i ett hål i en nedfallen lindgren – och så något vitt! Ska nog försöka återfinna åtm. det gula!

0

Monica A

2 apr 2011 kl. 22:56

Härligt att se alla bilderna på kända och okända svampar!

0

"JAS" Helsingborg

2 apr 2011 kl. 23:35

Fina bilder och en härlig vandring. Det gula i hålet gissar jag på någon Trichia och kanske scabra.

0

Madde Småland

3 apr 2011 kl. 07:52

Har inga förslag att ge då du är kunnigare än mig så om du är osäker så är mina egna gissningar helt fel.. ;)
Härliga bilder som ger mig en längtan ut i skogen, om man bortser från snöbilden. Här är snön borta nästan helt på åkrarna iaf men hur det ser ut i skogen vet jag inte ännu.

0

Jan A, Uppsala

3 apr 2011 kl. 08:14

Tack alla! Det är både roligt och deprimerande att hitta sånt som man inte själv klarar av - och ibland inte ens kan få hjälp av andra med…:(
Men jag fortsätter nog ett par år till - iaf!..;)

0

Jan A, Uppsala

5 apr 2011 kl. 20:21

Tack JAS och Madde!  Det blev två små lundturer idag – har inte ens 100 m dit!
I den här tråden ska jag dock bara komplettera ”de gula runt hålet” med några få, dagsfärska bilder – andra kommer kanske i en egen tråd…
Hoppas du ser det här JAS!  Trichia scabra var nog ett bra tips.
1. En vriden liten gynnare stod på huvudet i hålet ock käkade kanske myxar!
2. Ovala, gulbrunaktiga saker – tidigt stadium – undrar när/om dom kommer ut!
3. Så här såg det ut en liten bit från hålet.
4. Arne Jones upplockad ur hålet. Han fick givetvis flytta tillbaka, är kanske en bra mellanvärd!

0

Jan A, Uppsala

5 apr 2011 kl. 20:22

Och så 4.

0

"JAS" Helsingborg

5 apr 2011 kl. 21:39

Jo, jag tror fortfarande starkt på Trichia scabra. Den där snäckan har jag försökt få namn på tidigare och fick det kanske men har slarvat bort det i så fall, väldigt vanlig i “mina” skogar och framför allt på bok.Tror inte den äter myxar utan är ute efter något annat, men vad?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone