"JAS" Helsingborg
3 apr 2011 kl. 12:25
solen tittar fram.
1.
Mistlurarnas ödesmättade råmande rullar in över land, dimmorna ligger täta över skog och äng. Det är dags att ge sig iväg på årets första officiella svampexkursion. Dalby Söderskog är dagens mål. Först ett stopp vid Hilleshögs Dalar och en titt ut över det dimhöljda Öresund och det syns ingenting men lärkorna, och ringduvorna sjunger och kurrar i kör med mistlurarnas bröl. Det är vår i luften, vinden är inte kall, luften är fylld av dofter från en vaknande natur.
2.
Tänkte köra småvägar till Dalby men dimman är tät som gröt så det fick bli motorvägen vilket jag inte gillar i detta väder eller, här brukar seriekrockarna vara vanliga under usla väderförhållanden men klockan är bara halv 9 så det är inte så många dårar ute så risken för att råka ut för något är minimal. Jag kör ändå av någon mil innan Lund och genar genom det skånska landskapet, stannar för en liten bensträckare och tre av vårens gula ler mot mig. Vintergäck, Eranthis hyemalis, Hästhovsört, Tussilago farfara och Gullpudra, Chrysosplenium alternifolium, det värmer upp den stelfrusna vinterkroppen, det lovar gott.
3.
Väl framme har vinden tilltagit och jackan åker på, vilket känns trist. Nu är det bara att invänta exkursionsledaren och eventuella fler deltagare i dagens utflykt. Joachim Krumlinde, ledaren för dagen dyker upp och vi väntar som vanligt tills några minuter över tio men inga fler Puggehattare dyker upp vilket vi tycker är trist för området är mycket intressant och vädret lovar gott.
http://www.naturvardsverket.se/en/Start/Friluftsliv/Skyddade-omraden/Nationalparker/Dalby-Soderskog/.
4.
Vi kommer inte långt förrän doften av marsipan möter oss, det är Sydlig sottickan, Ischnoderma resinosum som sprider den angenäma doften, tickan är vanlig i området och den har blivit betad av antingen vildsvin eller hjort, mest troligt av hjort då spåren av vildsvin inte är så påtagliga här. Vi njuter av doften och fågelsången som har kommit igång ordentligt. Lärkan drillar, Spillkråkan trummar och bofinkar, talgoxar, blåmesar, gulfinkar, nötveckor och några till kivas om revir och pockar på honornas uppmärksamhet. Inte lågt härifrån skränar råkorna uppe i trädkronorna där de renoverar och förbereder sina bon i sin stora koloni.
5.
Så här års är det mest svampar på ved och gamla själkar som gäller. Först när man har gjort sig besväret att ta sig ner på alla fyra och kommer nära myllan och de multnande växtdelarna, när näsan och sinnena blir fyllda av moderjords mustiga dofter, det är då när hela kroppen är närvarande som de små detaljerna blir synliga. En liten hårig skålsvamp fångar min uppmärksamhet.
13.
Nu undrar så klart någon om det inte finns matsvamp så här års och visst finns det det om vi hade gått in för det idag så hade vi haft varsin rejäl skörd att ta tillvara på men varken Joachim eller jag är inne på den linjen så de får stå kvar. Vinterskivling, Flammulina velutipes om det nu är den, det kan så klart vara någon av de andra arterna i samma släkte men ur matsvamps synpunkt spelar det ju ingen roll då de är lika goda allihop. Den gör sällskap med några sena Vinterhättor, Mycena tintinnabulum och några för oss vanliga Sammetsskinn, Stereum subtomentosum som enligt Rymann- Holmåsen inte skall finnas här i syd?
14.
Det är dags att avsluta dagens resa och tempen är uppe i minst 15+ solen skiner, dagen har utvecklat sig till något att minnas. Vi avslutar med en gemensam fika och bara låter solen och våren smeka våra kroppar. Vi skall återvända hit den 7 Maj får att fira Puggehattens 25 år jubileum, det var här man hade sin första exkursion 1986, alla är välkomna då och så tackar jag för att ni hängde med idag och hoppas att ni har haft en trevlig stund med oss i vår del av landet.
Avslutar med för mig årets första, Skogsbingel Mercurialis perennis, vårlök Gagea lutea och Vitsippa Anemone nemorosa :)
Om någon är intresserad så finns det en lite omarbetad och i mitt tycke bättre version av denna resa på min Facebookprofil.
http://www.facebook.com/profile.php?id=1638457529
Tack för alla var och tillrop, här lär man sig alltid något:)
Det blev både bu och bää. Skålsvampen i serie 6 är mycket troligt en gammal Scutellinia scutellata som har blivit frostskadad, skålarna i serie 12 för gamla inget hemma som behövdes för artbestämningen och det gällde två andra skålar oxå som jag inte visat i denna tråd, så det blev tji där. I serie 7 så är det nässelklubba och de små svarta “knopparna” är lophiostoma macrosporum. De övriga har jag inte fått svar på ännu. Nu skall jag träffa Birgitta Damne och visa henne trollträsket:)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.