0 1563 visningar

16 svar

Tickor, skinn och hassel 1

Håkan Bråkan

3 apr 2011 kl. 22:33

Inte lätt när man har en datormarodör till i familjen men jag fortsätter min färd mellan hasselbuskarna i stadsskogen. bild 1 och 2 var väldigt vanlig och väldigt häftig på vissa hasselstammar och “skinnet” var också av det mera bjärt orangea jag sett.

artbestämning av tickor

0

Håkan Bråkan

3 apr 2011 kl. 22:39

Kan dessa häftiga pluppar vara Violett geléskål - Ascocoryne sarcoides

Ob. gelesvampar

0

Håkan Bråkan

3 apr 2011 kl. 22:43

Sen tillbaka till skinen eller skinnet. Den tredje bilden kanske inte är någon svamp men häftig var den. Den täckte rejält av en hasselbuske och var i det närmaste fluorescerande blåvit till färgen

artbestämning av skinn

0

Monica A

3 apr 2011 kl. 23:48

Föreslår kantöra på bild 1 och 2.

0

Alf Pallin

3 apr 2011 kl. 23:52

Svarta plupparna föreslår jag vårtkrös, första bilderna i serie tre styvskinn.

0

Alf Pallin

3 apr 2011 kl. 23:53

Håller med Monica om kantöra

0

Hans-Åke

4 apr 2011 kl. 07:37

tätskinn hasselfrätskinn

0

Karin W

4 apr 2011 kl. 22:50

Hur skiljer man hasselfrätskinn från vanligt frätskinn? Det skulle jag jättegärna vilja veta.

0

karin

klas jaederfeldt

4 apr 2011 kl. 22:53

den växer på hassel i stället för ek, och jag har för mej att den har cystider om man tittar på den i mikroskop

0

klas jaederfeldt

4 apr 2011 kl. 22:56

men jag tycker inte att skinnet på bilden ser ut som jag sett hasselns frätskinn förut

0

Alf Pallin

4 apr 2011 kl. 23:16

Frätskinn på hassel, bild

0

Håkan Bråkan

6 apr 2011 kl. 22:50

Har glömt att tacka för detta.
Tack, tack, TACK
Men Klaus vad gjorde dig osäker om frätskinnet. Vad bör göras för mer säkra.

0

Håkan

klas jaederfeldt

6 apr 2011 kl. 23:30

först så måste jag berätta att jag är vansinnigt dålig på att bestämma svamp på bild, jag vill ha dem i handen eller ännu hellre i mikroskopet, i detta fall så ” tyckte” jag bara att det inte riktigt såg ut som jag är van att se det

0

Håkan

Håkan Bråkan

6 apr 2011 kl. 23:39

God kväll. Jag vet och det mesta handlar om att kanske få tips om vilka arter det kan vara och kanske få tips hur man kan ta bättre bilder karaktärer nästa gång, vilket ju kan vara omöjligt men man måste börja någonstans. Tack ändå för svaret

0

Håkan

"JAS" Helsingborg

7 apr 2011 kl. 15:42

Frätskinn på hassel.

0

Haaa!!

Gula

7 apr 2011 kl. 16:28

Då är väl det här också frätskinn?? (på hassel)

Frätskinn på hassel?

0

Haaa!!

Håkan Bråkan

7 apr 2011 kl. 19:31

Hej Vänner.
Jag hade en hel del sådana där “frät"skador på hasseln som på JAS bilder. är detta artspecifikt tro. Tack för fortsatt hjälp.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone