0 351 visningar

6 svar

Vad hittade jag?

Gula

5 apr 2011 kl. 21:10

På kullfallen gran i ganska blött område. C. 10-12cm breda, ljust köttfärgade, lite åt rosahållet. Hade fel kamera med, så bilderna inte så bra… :-(

0

Karin W

5 apr 2011 kl. 21:24

Köttfärgade ja varför inte kötticka?

0

Gula

5 apr 2011 kl. 22:41

Tack Karin! Kan mycket väl vara den. Ska nog gå och titta på den i morgon och se om det blir vinröda avtryck. Ta bättre bilder också!

0

klas jaederfeldt

5 apr 2011 kl. 23:43

tycker det verkar för tidigt på året för kött-ticka,undrar om det inte är en liten svart skålsvamp Cistella hymenophila , den brukar färga gamla mjuka tickor röda , men det är bara en gissning

0

Karin W

6 apr 2011 kl. 19:56

Jag tänkte att det kunde vara förra årets köttickor. Men lita naturligtvis mer på Klas än på mig.

0

Gula

6 apr 2011 kl. 21:05

Herregud, jag måste ha rostat helt under vintern…
Det mesta var ju fel!
För det första var det inte en gran utan en tall!
För det andra så var dom högst 4-5cm!
Och för det tredje så var dom dyblöta och slamsiga! Gick inte ens att utforska om det blev nåt färgavtryck…
Och bilderna blev inte det minsta bättre idag -  samma mörka moln tycks förfölja mig….
Antagligen är det nåt gammalt från förra året.
Tack Karin och Klas!!!

0

klas jaederfeldt

7 apr 2011 kl. 01:01

men visst kan det även vara en förra årets köttticka

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone