0 362 visningar

10 svar

Trollhand

"JAS" Helsingborg

6 apr 2011 kl. 13:10

Kollade idag genom lite gamla kollekt och blev lite förvånad över att jag inte sett, lagt märke till eller observerat detta tidigare. Nu är kollektet ett av de första jag tog för två år sedan och jag har egentligen inte kollat det så noga men nu upptäckte jag att trollhanden växer på både salix/vide och betula/björk huvuddelen växer på viden men den växer ju faktiskt oxå på björken! Alltså ännu ett nytt substrat för mig när det gäller trollhand eller hur skall man betrakta det?

0

Lena M

6 apr 2011 kl. 15:59

Jasså, du har hittat dem på björk det var något nytt för mig också.
Tyvärr har de 2 lokaler jag besöket inte gett något resultat men jag en till hoppas. Alla goda ting är tre !

0

Jan A, Uppsala

6 apr 2011 kl. 16:49

Det är väl inte alls konstigt att den kryper över från Sx till “annat substrat”. Den vill ju komma fram!
Niemelä och Nordin (1985) uppger 2 fynd på björk (och åtskilliga på en hel massa andra substrat)
Thomas Lessöe uppger i “Pilfinger(H l) i Danmark” en hel massa substrat. jag vet att jag här på guiden lagt ut en sammanställning.
Har du inte artiklarna, så kan du få dem av mig.
Jag har ibland antytt kantörats (och rostörats) färdigheter i att förflytta sig - även luftledes! Det finns litteratur också om detta…

0

Jan A, Uppsala

6 apr 2011 kl. 16:55

Det bidde ett tyrckfel! Ska vara : Sprickborstskinn, H. corrugata.
Inte rostöra!

0

gunhild i Kåddis

6 apr 2011 kl. 21:01

Detta var verkligen en fin flervägskorsning, “trollet” vet nog inte vilken gren den ska välja. Kul bild! Roligt att intresset för trollen består.

0

"JAS" Helsingborg

6 apr 2011 kl. 23:13

Jag har letat igenom det jag sparat om trollhand med konstigt nog så har jag inte de artiklar du nämner så kan du hjälpa mig med dem så vore jag tacksam :)

0

Jan A, Uppsala

7 apr 2011 kl. 17:16

Ska ordna så du får artiklarna - och kanske lite mer!.;)

0

"JAS" Helsingborg

8 apr 2011 kl. 08:56

Nu infinner sig den där känslan man hade som barn när julafton närmade sig :)

0

Grethe F

8 apr 2011 kl. 09:50

Ja jag känner den käsla , har du varit där jag hängde med

0

Jan A, Uppsala

8 apr 2011 kl. 11:35

Har plockat fram röda snören…

0

"JAS" Helsingborg

8 apr 2011 kl. 13:01

Nej Grethe F men nästan. Till Jan vill jag bara säga att du får inte glömma att lacka också då:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone