0 413 visningar

8 svar

Rosenticka?

Kjellin

6 apr 2011 kl. 15:54

Enligt Klas tickbok borde detta vara Rosenticka,
på asplåga.

0

Skogsfrun i Obbola

6 apr 2011 kl. 16:13

Jag tror inte att det är rosenticka, för den brukar vara konvex, inte konkav. Det är lite svårt att säga vad det är. Jag skulle vilja veta vilken färg det är på köttet. Skar du i den?

0

Kjellin

6 apr 2011 kl. 16:33

Rosa/brun/grå (fast mer rosa tonad)
Luktade lite kork/trä på den lilla bit jag skar av.
Hittade lite andra bilder där den är konkav, bla
Svampar en Fälthandbok.

0

Irene A

6 apr 2011 kl. 16:50

Om det inte är rosenticka, förstår jag inte vad det ska kunna vara. Den kanske uppför sig lite annorlunda på asp?

0

Skogsfrun i Obbola

6 apr 2011 kl. 21:02

Om du har sett samma bild i Svampar en fälthandbok som jag har (tryckt 1986) så är den konkava rosentickan där upp-och-ned-vänd.

Jag har sett rosenticka även på asp, men aldrig med den formen.

Men visst - om köttet verkligen är rosa finns ju inte mycket att välja på.

Annars tycker jag att det är mer likt exempelvis en sälgticka.

0

Irene A

6 apr 2011 kl. 22:09

Sälgticka kan jag hålla med om - med mycket rödstick i bilden :-)

0

Axel H

9 apr 2011 kl. 17:58

Har du tillgång till KOH så ska det bli svart om du tillsätter det på en sälgticka.

0

klas jaederfeldt

9 apr 2011 kl. 18:08

eller annat lut

0

Kjellin

9 apr 2011 kl. 19:01

Jag går dit imorgon !

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone