Jag har fått mycket frysta gula kantareller av min granne. De var hela och färska vid infrysning. Jag vet ju inte hur gamla de är, hur länge de varit frysta. Men jag undrar varför de blir beska vid tillagning? Jag har aldrig varit med om det förrut…
Om man letar på nätet så hittar man flera saiter där detta diskuteras och om jag inte minns fel så finns där någon kock som frågar någon kemist och han har även lagt ut frågan och ropar på hjälp i denna beska fråga men som jag ser det har han inte fått något “bra” svar ännu. Inte jag heller kan ge dig något svar på din fråga tyvärr. Ämnet har varit uppe här några gånger men jag är rätt övertygad om att ingen har heller här kunnat avge ett tillfredsställande svar. Ibland blir de beska ibland inte!?? För att undvika detta så konserverar jag mina kantareller, det gör jag förresten med all svamp som inte går att torka:)
Och som vanligt danska svamp, så är du hårdast med din kritik!
LÄGG NER DIN HÄRSKARTEKNIK!!!
Forumet är väl till även för okunniga även om du anser dig vara nordens proffsigaste svampplockare? Och du kan väl inte räkna med en nyligen tillkommen läsare slaviskt läser dina inlägg!
Bot och bättring dansk svamp!
Även gamla hundar gamla lära sig att sitta!
ankan, varfør ær det inte tillåtit at sprida sin svampkunskap hær om man nu som jag kan en del om hantering och tillagning av svamp ? mie och hennes granne saknar tydligen den kunskapen. lika lite som man plockar kantareller efter frostnætter fryser man dem færska. trattkantareller kan både plockas efter frostnætter och frysas færska. men co 2 mæssigt ær det bæst at torka trattkantareller. smaken blir också bæst då. kantareller får dæremot ALDRIG torkas. små karl johan kan med frysas helt færska och givetvis torkas om så ønskas. detta ær erfarenheter som jag gjort under ca 50 år i skog och køk och du ankan borde vara tacksam før at jag bruger tid på at delge andra min kunskap hær…...ss
Först när jag läste Mie:s inlägg så tänkte jag “men gud, det har ju talats om det här sååååå många gånger”. Men efter att ha läst Ankan:s inlägg så förstår jag att hon har rätt. Detta är ett forum som typ “lever” 6 månader om året och sedan är stendött, om man sedan adderar taskig sökfunktion och dålig översikt så är det faktiskt så att den här typen av frågor SKALL vi svara på VARJE år de dyker upp.
jag har i flera år färskfryst kantareller och de har smakat bra vid tillagning, jag berättade detta för tidningar och jag har aldrig blivit så utskälld, det verkade som om alla som gjort det fått beska kantareller, jag vet faktiskt inte varför, mina blev ju bra, kan det vara skillnad på kantareller och kantareller eller på växtplatserna ? men du som läser detta om du har överflöd av kantareller,pröva att färskfrysa några
Jag har färskfryst kantareller och trattisar sedan flera årtionden. Inga problem. Suger ur luften ur påsarna och ställer frysen på “infrysning”. Lägger den frysta svampen direkt i stekpannan.
Den frysta svampen brukar vara slut redan på vårkanten, men en “bortglömd” påse var bra fortfarande efter 2 år. Låg bland bärpåsar, som jag skulle göra sylt på. Vet inte vilka kemiska processer i fryst svamp som är annorlunda än i annan fryst mat. Verkar som olika läsare har olika erfarenhet av detta här i forumet.
Heikki Göteborg
Jag fick också typ 10 kg frysta kantareller av en granne o tog upp ngn påse men dom var så beska
så jag exprimenterade att koka dom lite , i en kastrull tills det blev vitt skum
och sedan la jag dom i ett durkslag o sköljde ut allt och sedan
var dom supergoa gick bra att tillaga god sås osv…
Lycka tilll
B…....... I öSTERRIKE
En viss andel av befolkningen saknar förmåga att känna besk smak. Jag minns inte andelen men den är inte försumbar. Tyvärr tillhör jag den kategorin (tillsammans med mina söner - det är ärftligt). Det gör att jag har svårigheter att plocka kremlor… Endast om det är MYCKET beskt känner jag det. Många vet inte om sin bristande förmåga. Det går att testa med ett speciellt papper. Men man kan ju också testa med litet bittra kremlor! Alltså - kanske någon äter färskfrysta kantareller utan att känna beskheten?
Är det samma som med grape-frukt? Minns att vi fick göra test i skolan vilka som tyckte att grape-frukt smakade beskt. Det var inte alla som tyckte det. Dock var det många som tyckte att grape-frukt smakade beskt men ändå tyckte om frukten. Bl a jag :).
Måste också bara kommentera “dansken”: Det finns inga dumma frågor bara din tråkiga attityd! Tack alla som ÖDMJUKT delar med sig av sin kunskap till oss okunniga!
Råa kantareller är ju beska. Kan inte detta med beska kantareller hänga ihop med den sammanlagda tillagningstiden?
Jag menar att inkokta och frysta, och sedan upptinade och stekta kanske automatiskt får längre tillagningstid än färskfrysta och sedan stekta? Och om de dessutom är frysta hela, krävs ju ännu längre tillagningstid
Våra kantareller som skurits i småbitar får minst 25 minuters sammanlagd tillagningstid och är aldrig beska.
Får vissa funderingar när jag läser..
Jag undrar om inte den direkta växtplatsen kan spela in? Det är ju trots allt så att marken skiftar i sammansättning väldigt mycket.
Jag har alltid förvällt all matsvamp innan infrysning.
Har aldrig varit med om att kantareller varit beska när jag lyxfrossat på dem nyplockade. Jag steker den för det mesta på relativt låg värme - länge så de får en knaprig yta.
Tror också att kryddningen kan spela in… eller?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.