0 429 visningar

14 svar

Storvreta hassel

Håkan Bråkan

9 apr 2011 kl. 15:17

Hej svampvänner. Mitt förra inlägg var kanske lite för svårt ;-)
Och jag är en obekväm typ, så jag fortsätter med jobbiga och “trista” trädsvampar. Alla på torrbackshassel söder om storvreta. bild 1 är väl ett skinn igen. delfråga hur många med efternamnet skinn finns det i Sverige.
Sen bild 2 möjligen (kan vara olika)3 är några mörkt bruna pluppar har sett dessa i något annat sammanhang på sidan men kan inte hitta de.

Artbestämning trädsvampar

0

Alf Pallin

9 apr 2011 kl. 15:53

Bild ett tror jag på styvskinn

0

Håkan Bråkan

9 apr 2011 kl. 20:13

Tack Alf!
Vi fortsätter i samma lund. Denna satt på en. Ja just det en hassel.

Artbestämning tickor

0

Håkan Bråkan

9 apr 2011 kl. 20:17

Och här den sista serien för idag. Den första satt på en grov asphögstubbe. Den andra tyckte jag såg rikitg intressant ut en kanske två år gammal satt på en hassel. Formen verkar ändå tydlig på något vis. Hoppas ni kan hjälpa mig med detta. Tack så länge

Artbestämning träsvampar

0

Hans-Åke

10 apr 2011 kl. 08:18

Hej håkan,på sista bilden kan vara raggdvärgmussling

0

Hans-Åke

10 apr 2011 kl. 08:21

kan vara klyvporing

0

Tony S

10 apr 2011 kl. 09:22

Föreslår:
Styvskinn
Aldyna x2
Klyvporing
De sista verkar hopplösa.

0

Tina Nordberg

10 apr 2011 kl. 19:37

De där sista hopplösa, kaksvamp?

0

Stephen

10 apr 2011 kl. 21:32

Jag tror också på kaksvamp på den sista. Fast de växer ju uteslutande? på rönn. Kallas även för rönndyna.

0

Håkan Bråkan

10 apr 2011 kl. 22:35

Hej, Förstod att denna “fossil artade kolplatta” var spännande. Jag är tämligen säker att den satt på en hassel, men jag får nog kolla det en gång till. Jag vill tacka er Alf,Hans-Åke, Tony, Tina och Stephen så länge och hoppas på fler antaganden. ua vad spännande.

0

"JAS" Helsingborg

11 apr 2011 kl. 10:29

Jag tror inte på Hohenbuehelia pinacearum Raggdvärgmussling, den ser jag rätt ofta och de är så små och gamla fruktkroppar brukar inte finnas kvar inte synliga i alla fall.

0

Håkan Bråkan

11 apr 2011 kl. 11:38

nej JAS, det visade sig vara ett sidospår, men dessa kan vara nog så i tressanta då man får läsa in sig på dessa också. Det är just denna dynamik som jag tycker så mycket om som nybörjare. :)

0

Håkan Bråkan

11 apr 2011 kl. 17:39

Gåtan är löst. Jag var ut och kollade samlingen av buskträna. det var hassel…... Nästan allt det hade smygit sig in en ulv i fårakläder och ulven var en RÖNN…
Det innebär att dessa kapsyler är kaksvampar eller?

0

Tony S

11 apr 2011 kl. 19:52

Jag tror du kan utgå från att Tina knäckte den svarta. Kakvamp är ett mycket bra förslag.
Den andra skulle behöva en närbild.

0

Håkan Bråkan

11 apr 2011 kl. 20:22

Jag är jätte tacksam för alla svar och när får Tina sin asterisk. Nåja vi vet ju att hon är bra. Tony efterlyste närbilder på något var det den tickan som satt på aspstubben i samma serie tro. Får i så fall fixa det inom kort.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone