0 480 visningar

12 svar

Bomber och svarta öron m.m…

Jan A, Uppsala

11 apr 2011 kl. 18:09

Det är bra att vara hundrastare; man blir grundligt rastad själv också!
Idag blev det nästan 4 timmars promenad – med bara ett par sittpauser för mig. Hunden fick vila mer!
Första fynden gjordes på ett sakta multnande upplag av div. virke, bl.a. grov alm.
Snön har just runnit av och ändå lyste det vitt där av de största strumptickor jag sett!  Och när jag lyft undan en klen rundvirkesbit - som var i vägen - såg den ut som bild 3 – på undersidan. Svartöra!

0

Bomber och svarta öron m.m.

Jan A, Uppsala

11 apr 2011 kl. 18:11

Och då öppnades mina ögon; har aldrig nånsin sett nåt liknande. Abnorma mängder färska svartöron. (Har nån provätit såna?  Per kanske;)? Och där fanns äldre också!

0

Jan A, Uppsala

11 apr 2011 kl. 18:14

Nästa stopp gjordes vid en någorlunda välväxt platticka! Hoppas den finns kvar i påsk.
Hustruns bombfält bjöd fortf. bara på ett ex, samma som i torsdags. Och de små ammoniumätarna är lika lysande som då, men har inte blivit så mycket större…

0

Jan A, Uppsala

11 apr 2011 kl. 18:15

Efter några km till rastade vi vid en torpruin med ”trdgd”, gamla vackra lövträd; på första bilden ek, ask och oxel. Det gröna på marken känner ni nog igen. T.o.m. en del av skogen är invaderad. De drygt 1.2 meter höga vinterståndarna vid asken har frön som på bilden (rutorna 5 mm).  Jag odlar växten hemma – och använder den!

0

Jan A, Uppsala

11 apr 2011 kl. 18:20

Förra året hittade jag en helt totalt okänd och ny bomblokal med en enda frk. Idag fanns där tre! Det tar sig.
Först två, sen den tredje.  Den 1 juli förra året visade jag det här vita trollsmöret, med kotte, http://svampguiden.com.digitest.biz/forum_visa_old.asp?inr=178552&fnr=1&sok=Jan
och så här ser det ut idag, med kotte.

Jag funderar på om jag vågar lägga ut gårdagens äventyr med minst 10 bildserier med/om inte bara svamp. Man får se!

0

Håkan Bråkan

11 apr 2011 kl. 22:23

Växten ifråga ser ut som vintergröna men det visste du väl. Intressantare är vad du hittade svartöronen är det i Uppsala någonstans månntro. Är lokalen hemlig.

0

Håkan Bråkan

11 apr 2011 kl. 22:25

Fröna kommer från någon flockblomstrig sak gissningsvis körvel

0

"JAS" Helsingborg

11 apr 2011 kl. 22:35

Spansk Körvel ingår i min odling oxå och har så gjort i minst 30 år, har faktiskt ätit lite spröda skott av den i en vårsallad idag:)

0

Karin W

11 apr 2011 kl. 22:46

Håkan, svartöra är väldigt vanlig kring Ekoln. Den kanske upplever en blomstringsperiod just nu med all död alm. Predikstolen och Wik är två trevliga utflyktsmål där det är lätt att hitta svartöra.

0

Jan A, Uppsala

12 apr 2011 kl. 02:43

Håkan, mina svartörefynd är från en aning kärvare, nordvästligare bygder än Karins lokaler, men finns det alm så kan det också finnas svartöra! Och finns det ek så kan det finnas rostöra - har jag märkt. Kolla artportalen så får du se var!
Spansk körvel är en mycket trevlig, vacker och användbar trädgårdsväxt, nästan lika mångsidig som Strindberg. Rekommenderas. Och jag har allt odlat den minst dubbelt så länge som JAS gjort.;) Men här dröjer det nog ändå några veckor till första skörd…

0

Håkan Bråkan

12 apr 2011 kl. 15:28

Predikstolen dvs. Nåsten är ju mina gamla domäner. Har dock mest kollat fågel och annan växtlighet där. Finns ju mängder av hassel och andra haldöda träd där har du inte sett trollhänder där Karin W?

0

Karin W

12 apr 2011 kl. 21:38

Håkan - Jag har inte varit vid Predikstolen sedan jag började titta på svamp. När jag var där tittade bara på mossor men jag hittade även en konstig svamp som jag var tvungen att kolla upp och som visade sig vara svartöra.

Trollhand har jag bara sett en enda gång, vid en bäck i ett industriområde inne i Uppsala.

0

Håkan Bråkan

12 apr 2011 kl. 22:40

Tror jag sett den rapporten har för mig det var librobäck. Visserligen kan man ju titta på andras obsar men det är ju roligare att hitta egna dom är ju så häftiga. Tack Karin

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone