Det är bra att vara hundrastare; man blir grundligt rastad själv också!
Idag blev det nästan 4 timmars promenad – med bara ett par sittpauser för mig. Hunden fick vila mer!
Första fynden gjordes på ett sakta multnande upplag av div. virke, bl.a. grov alm.
Snön har just runnit av och ändå lyste det vitt där av de största strumptickor jag sett! Och när jag lyft undan en klen rundvirkesbit - som var i vägen - såg den ut som bild 3 – på undersidan. Svartöra!
Nästa stopp gjordes vid en någorlunda välväxt platticka! Hoppas den finns kvar i påsk.
Hustruns bombfält bjöd fortf. bara på ett ex, samma som i torsdags. Och de små ammoniumätarna är lika lysande som då, men har inte blivit så mycket större…
Efter några km till rastade vi vid en torpruin med ”trdgd”, gamla vackra lövträd; på första bilden ek, ask och oxel. Det gröna på marken känner ni nog igen. T.o.m. en del av skogen är invaderad. De drygt 1.2 meter höga vinterståndarna vid asken har frön som på bilden (rutorna 5 mm). Jag odlar växten hemma – och använder den!
Förra året hittade jag en helt totalt okänd och ny bomblokal med en enda frk. Idag fanns där tre! Det tar sig.
Först två, sen den tredje. Den 1 juli förra året visade jag det här vita trollsmöret, med kotte, http://svampguiden.com.digitest.biz/forum_visa_old.asp?inr=178552&fnr=1&sok=Jan
och så här ser det ut idag, med kotte.
Jag funderar på om jag vågar lägga ut gårdagens äventyr med minst 10 bildserier med/om inte bara svamp. Man får se!
Håkan, mina svartörefynd är från en aning kärvare, nordvästligare bygder än Karins lokaler, men finns det alm så kan det också finnas svartöra! Och finns det ek så kan det finnas rostöra - har jag märkt. Kolla artportalen så får du se var!
Spansk körvel är en mycket trevlig, vacker och användbar trädgårdsväxt, nästan lika mångsidig som Strindberg. Rekommenderas. Och jag har allt odlat den minst dubbelt så länge som JAS gjort.;) Men här dröjer det nog ändå några veckor till första skörd…
Håkan - Jag har inte varit vid Predikstolen sedan jag började titta på svamp. När jag var där tittade bara på mossor men jag hittade även en konstig svamp som jag var tvungen att kolla upp och som visade sig vara svartöra.
Trollhand har jag bara sett en enda gång, vid en bäck i ett industriområde inne i Uppsala.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.